Raport Specjalny. Płatności w internecie: Korzystaj, ale rozsądnie

Raport Specjalny. Płatności w internecie: Korzystaj, ale rozsądnie
Fot. Blue Planet Studio/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z cyfrowych usług finansowych korzystamy codziennie. Niemal każdy Polak dysponuje dostępem do e-konta bankowego i kartą płatniczą, szybko zwiększa się również liczba użytkowników aplikacji mobilnych. Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości: jako społeczeństwo jesteśmy entuzjastami cyfrowych usług, chętnie korzystamy też ze sklepów internetowych. Oferta elektronicznych usług bankowych wciąż się rozszerza, a wraz z nimi pojawiają się nowe zagrożenia.

Polacy doceniają elektroniczne usługi płatnicze przede wszystkim za wygodę (77% wskazań), oszczędność czasu (67%), dostępność w dowolnym miejscu i czasie (60%) oraz łatwość w użyciu (56%). Takie wnioski płyną z analiz, przeprowadzonych przez Mastercard. Badania potwierdziły popularność takich cyfrowych usług, jak wysyłanie wiadomości e-mail (wskazywało na nie 76% respondentów), wyszukiwanie informacji w internecie (76%) i korzystanie z mediów społecznościowych (75%). 

Nasza specjalność

Polscy konsumenci korzystają ze zdalnych usług finansowych znacznie częściej aniżeli mieszkańcy innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Zdecydowana większość (81%) ankietowanych z naszego kraju korzysta z bankowości online (średnia dla regionu 63%), a po mobilne usługi płatnicze sięgamy dwukrotnie częściej niż mieszkańcy innych państw regionu. Coraz chętniej korzystamy też z usług finansowych na smartfonach. 63% badanych deklaruje, że „bankuje” w sposób mobilny (średnia 52%), a połowa polskich konsumentów (52%) korzysta z różnych form płatności mobilnych oferowanych przez banki, podczas gdy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wskaźnik ten utrzymuje się na poziomie 40%. 60% respondentów, gdyby nie dysponowali gotówką ani kartą płatniczą, skorzystałoby z płacenia telefonem. 

Tak dobre wyniki to najpewniej rezultat powszechnej dostępności cyfrowych usług płatniczych, będących w ofercie polskich banków. Sporą popularnością zaczynają się cieszyć także tzw. wearables (urządzenia ubieralne), takie jak inteligentne zegarki czy opaski fitness, umożliwiające dokonanie zapłaty. Z badania Mastercard wynika, że ponad co czwarty konsument (27%) chciałby płacić właśnie wearables, co jest najlepszym wynikiem w regionie. Różne urządzenia tego typu posiada 15% respondentów. 

Zakupy e-commerce to kolejna polska specjalność, co drugi spośród internautów deklaruje korzystanie z e-sklepów. Systematycznie rośnie udział kart, szybkich przelewów czy BLIKA w rynku e-płatności. Coraz powszechniejsze wykorzystanie tych instrumentów potwierdza, że Polacy są otwarci na nowinki technologiczne, a ich wymagania w zakresie szybkich i wygodnych płatności stale rosną. Tak duże zainteresowanie nowoczesnymi metodami zapłaty generuje duże zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania, dlatego stają się one standardem w internetowych serwisach handlowych i usługowych. Szczególną popularnością cieszą się intuicyjne i bezpieczne rozwiązania płatnicze, takie jak udostępniany przez Visa schemat card on file. Umożliwia on kupującym zapisanie danych kart płatniczych w sklepie i tym samym realizowanie płatności praktycznie za pomocą jednego kliknięcia z dowolnego urządzenia, w dowolnym czasie. 

Visa współpracuje z innymi przedstawicielami branży przy tworzeniu wspólnego standardu rynkowego SRC – Secure Remote Commerce. Ma on zwiększyć bezpieczeństwo i prostotę transakcji płatniczych online. Specjalna ikona potwierdzi, że w danym miejscu można dokonać płatności kartą w szybki, ujednolicony i zaufany sposób. Także i rodzime podmioty wchodzą na rynek z własnymi rozwiązaniami w dziedzinie płatności. Należy do nich Orlen Pay, czyli transakcje dokonywane telefonem na stacjach Orlen, z których korzysta już 15% badanych.

Otwarta bankowość i PSD2

W raporcie o cyberzagrożeniach w 2020 r. Trend Micro sugeruje, iż wdrożenie dyrektywy PSD2 gwarantuje rozwój sektora finansowego. Jednak wraz ze wzrostem popularności zdalnych kanałów będzie się upowszechniać szkodliwe oprogramowanie, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK