Raport Specjalny | Obsługa Gotówki | Technologia wspiera logistykę gotówki

Raport Specjalny | Obsługa Gotówki | Technologia wspiera logistykę gotówki
Fot. jenny on the moon/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ogromną rolę w procesowaniu i logistyce gotówki odgrywa dziś technologia. Za pomocą nowoczesnych narzędzi IT jesteśmy w stanie wychwycić pewne prawidłowości i ciągle automatyzować oraz rozwijać procesy.

Gotówka w portfelach Polaków trzyma się dość mocno, chociaż płatności bezgotówkowe stają się coraz popularniejsze. W 2021 r. gotówką wykonano 43% transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych, zaś płatności bezgotówkowe sięgnęły 57%. To wzrost o 3 pkt. proc. w porównaniu do 2020 r. i aż o 11 pkt. proc. w stosunku do roku 2019 – pokazują wyniki badania konsumenckiego przygotowanego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa. Wyraźny wzrost wykorzystania płatności kartowych, zaobserwowany podczas pandemii COVID-19, nie słabnie. Konsumenci, którzy wybrali elektroniczne transakcje nie wracają już do gotówki.

– Do płatności bezgotówkowych przekonują się nowe grupy społeczne, np. seniorzy, którzy z jednej strony są najmniej ubankowieni, a z drugiej wykazują otwarte podejście do nowych metod płatności. To pokazuje, jak duży potencjał wciąż tkwi wśród konsumentów. Podstawowym impulsem do zmian jest edukacja, która pozwoli przekroczyć barierę niepewności, zwłaszcza wśród osób o niższych kompetencjach cyfrowych – zauważa Joanna Erdman, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Nowe wyzwania

Rosnąca dominacja płatności bezgotówkowych nie oznacza, że zniknęły problemy związane z procesowaniem i logistyką gotówki. Co więcej – pojawiły się nowe wyzwania. Przedstawiciel ING Banku Śląskiego informuje, że wyzwaniem dla sektora bankowego w zakresie procesowania i logistyki jest dostępność odpowiedniej ilości pracowników outsourcerów gotówkowych do obsługi tych procesów. Ostatnie dwa lata przyniosły sektorowi bankowemu dwa duże wyzwania związane z procesowaniem i logistyką gotówki. Wybuch pandemii oraz wojna na Ukrainie spowodowały wzmożoną ilość wypłat gotówkowych, co przełożyło się na konieczność obsługi zwiększonego zapotrzebowania klientów na gotówkę (w złotym i walutach). W tym okresie wyzwaniem było zapewnienie dostępności odpowiedniej jej ilości dla klientów (m.in. logistyka gotówki i dostępność walut na ryku międzybankowym) – do oddziałów i bankomatów.

– Wyzwania związane z procesowaniem i logistyką gotówki determinują głównie czynniki niezależne od banku. Wpływ na jej obsługę mają m.in. sytuacja geopolityczna albo panika spowodowana fake newsami. Wszyscy doskonale pamiętamy sytuację np. z początków pandemii COVID-19 lub z przełomu lutego i marca tego roku, po wybuchu wojny na terytorium Ukrainy. Wówczas w wielu miastach przed bankami i bankomatami pojawiły się niemałe kolejki. Jedna fałszywa informacja wystarczyła, by wywołać społeczny niepokój i zachwiać organizacją logistyki gotówki – potwierdza Paweł ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK