Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Snowflake | Chmura obliczeniowa buduje przewagę w branży finansowej

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Snowflake | Chmura obliczeniowa buduje przewagę w branży finansowej
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W ostatnich latach obserwowany jest istotny zwrot w kierunku transformacji cyfrowej banków opartej na wykorzystaniu chmury obliczeniowej. Widać to choćby za sprawą stale udoskonalanej inicjatywy PolishCloud przygotowanej przez Związek Banków Polskich. Ma ona na celu przyspieszenie procesu wprowadzania usług chmurowych dla sektora finansowego. Ostatnia odsłona projektu zawiera m.in. wytyczne dotyczące zadań, procedur i procesów, jakie banki powinny przeprowadzić, aby przygotować się do działań w chmurze.

Matthew Glickman
VP Customer Product Strategy, Financial Services Snowflake

Odejście od fizycznych placówek daje wgląd w to, w jaki sposób branża skupia się na cyfrowej transformacji i przyspiesza przejście do bankowości off-premise. Ze względu na wrażliwość danych finansowych, transformacja cyfrowa w branży była dotychczas wolniejsza niż w innych sektorach. Chociaż sektor finansowy niewątpliwie ewoluował, a banki przeszły długą drogę w swoim podejściu do bankowości internetowej i działaniach opartych na chmurze, migracje na dużą skalę pozostały przyczyną sporów.

Pandemia uwypukliła jednak potrzebę działania instytucji finansowych poza tradycyjną siedzibą firmy. Otworzyło to drzwi dla hostingu danych związanych z klientami w chmurze, a banki stały się jednymi z najbardziej entuzjastycznych użytkowników oprogramowania w chmurze, które ułatwia pracę zdalną. Zamiast traktować ten trend jako działanie krótkoterminowe, instytucje finansowe zdają sobie sprawę z potencjału, jaki może zaoferować chmura danych, umożliwiając bezpieczne i skalowalne przechowywanie danych, co buduje przewagę konkurencyjną.

Snowflake prezentuje trzy sposoby na to, jak osiągnąć przewagę dzięki chmurze danych.

Personalizacja doświadczeń klientów

Chmura oferuje firmom możliwość przechowywania wszystkich ich różnych typów danych w jednym bezpiecznym miejscu, umożliwiając personalizację usług dla klientów. Korzystając z rozwiązań data cloud, firmy mają skonsolidowaną zarządzaną lokalizację dla wszystkich rodzajów danych (np. clickstream, transakcyjnych czy stron trzecich) i mogą przyjmować dane z nowych źródeł, takich jak urządzenia IoT. Dzięki temu organizacje mają szansę uzyskać 360-stopniowy ogląd zachowań i preferencji klientów, bazujący na wielu danych wejściowych.

Pełen obraz klienta ma fundamentalne znaczenie dla skutecznej strategii personalizacji, ponieważ umożliwia organizacjom zidentyfikowanie klientów o wysokiej wartości i zapewnienie im najlepszych doświadczeń w każdym punkcie styku. Gdy instytucje finansowe korzystają z infrastruktury danych on premise, nie są w stanie uzyskać wglądu w czasie rzeczywistym w interakcje z klientami, a to ograniczenie oznacza, że po prostu nie mogą zapewnić najlepszego możliwego doświadczenia klienta.

Platformy bankowości cyfrowej będą w końcu ewoluować, aby włączyć modele predykcyjne uczenia maszynowego (ML) do jeszcze bardziej spersonalizowanych zachowań bankowych. Będzie to jednak możliwe do osiągnięcia jedynie przez te organizacje, które z powodzeniem wykorzystają chmurę danych, ponieważ sukces modeli ML będzie wymagał wsparcia ze strony coraz większych zbiorów danych, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Im bardziej organizacja będzie w stanie wykorzystywać umiejętność personalizacji klientów, tym lepiej będzie przygotowana do ich utrzymania i zachowania konkurencyjności.

Zwiększanie widoczności danych

Posiadanie dokładnej świadomości wszystkich dostępnych danych będzie kluczowe, aby zapewnić fintechom możliwość dalszego dostarczania najlepszych możliwych doświadczeń klientom. Jednym z takich rozwiązań jest przyjęcie platformy danych w chmurze, która oferuje bezpośrednie i bezpieczne udostępnianie danych bez złożoności, kosztów i ryzyka związanego z wykorzystaniem tradycyjnych magazynów danych. Dzięki prostszemu, ulepszonemu współdzieleniu danych, firmy mogą szybko i łatwo dodawać nowe obszary danych i uzyskać niemalże w czasie rzeczywistym wgląd w cały ekosystem biznesowy. Oferowanie konsumentom samodzielnych, opartych na danych produktów może prowadzić do dodatkowych, znacznych przychodów. Na przykład firmy z branży, które zbierają dane giełdowe tick-by-tick, mogą wykorzystać platformę danych w chmurze do stworzenia projektu, który będzie mógł być sprzedawany funduszom hedgingowym.

Platforma danych w chmurze może również pomóc w uwolnieniu mocy przerobowych, które są wykorzystywane w przypadku tradycyjnych narzędzi udostępniania danych. Zamiast fizycznie przekazywać dane do zewnętrznych konsumentów, firmy mogą zapewnić dostęp tylko do odczytu segmentu swoich informacji dowolnej liczbie konsumentów za pomocą języka SQL. Przełamując bariery pomiędzy rozbieżnymi systemami danych, firmy znajdą nowe źródła przychodów i możliwości, do których wcześniej nie miały dostępu.

Cross-Collaboration

Powstanie banków typu „digital-first”, większa dostępność usług online oraz ciągły wzrost popularności bankowości mobilnej – wszystko to stanowi współczesną ewolucję sposobu, w jaki klienci wchodzą w interakcje ze swoimi finansami. Aby sprostać wymaganiom współczesnych klientów, organizacje finansowe już wkrótce dostrzegą duże korzyści ze współpracy z innymi firmami z branży poprzez dostęp do danych w czasie rzeczywistym. Na przykład, jeśli klient korzysta z usług zewnętrznego fintechu do śledzenia swoich finansów, instytucja finansowa musi udostępniać dane tej organizacji fintech, aby jej klienci mogli uzyskać wgląd w swoje konta.

Jeszcze przed pandemią 65% banków i 76% kas pożyczkowych w skali globu stwierdziło, że partnerstwo z firmami fintech będzie ważną częścią ich strategii biznesowych. To widoczny wzrost w stosunku do wcześniejszych deklaracji i ukazanie wyraźnego trendu w kierunku bardziej otwartego krajobrazu bankowego. Organizacje, które nie podejmują kroków w celu poprawy dostępności swoich danych, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej elastycznej i lepiej współpracującej z nimi instytucji finansowej.

Współpraca w zakresie danych może również pomóc w naprawie sytuacji, w której banki inwestycyjne mogłyby być zmuszone do utrzymywania nadmiernego kapitału. Dzieje się tak dlatego, że uzgadnianie ekspozycji na ryzyko i płynności odbywa się za pomocą nocnej korespondencji zamiast wymiany danych w czasie rzeczywistym za pośrednictwem chmury.

Dzięki w pełni zarządzanemu, bezpiecznemu współdzieleniu danych, firmy mogą również łatwo określić, kto co widzi oraz zapewnić wszystkim jednostkom i partnerom biznesowym dostęp do jednej, bezpiecznej kopii ich danych. Nie tylko zwiększy to wydajność, ale również przełoży się na centralizację danych w jednym źródle prawdy (source of truth), zamiast w oddzielnych lokalizacjach. A to przełoży się na bezpieczeństwo danych.

Dane są siłą napędową branży finansowej. Migrując do chmury danych i wykorzystując jej potencjał, firmy mogą zbudować solidną bazę technologiczną, która zapewni sprawność biznesową, lepsze doświadczenia klientów i nowe możliwości w zakresie udostępniania danych. Nadanie priorytetu cyfrowym doświadczeniom klientów zapewni organizacjom finansowym przewagę konkurencyjną, której nie wykorzystywały przed pandemią, oraz pozwoli na szerszą skalę prowadzić działania na rzecz cyfrowej transformacji w ramach całego sektora.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK