Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Red Hat | Sześć czynników, które wpływają na sukces cyfryzacji w sektorze finansowym

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Red Hat | Sześć czynników, które wpływają na sukces cyfryzacji w sektorze finansowym
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Liczne usługi świadczone przez banki i firmy ubezpieczeniowe są już dostępne online i stały się popularne zarówno wśród osób fizycznych, jak i przedsiębiorstw. Jednak fakt, że kontami można zarządzać online, a roszczenia można rozliczać w sposób cyfrowy, jest tylko jednym z aspektów cyfryzacji w sektorze finansowym. Oczekiwania klientów i wymogi regulacyjne nieustannie ewoluują, a konkurencja ze strony nowych technologii finansowych, porównywarek i dużych przedsiębiorstw internetowych nadal wpływa na działalność sektora, generując potrzebę przyspieszenia działań na rzecz cyfryzacji.

Nikolai StankauNikolai Stankau
Director, Business Development, EMEA Financial Services, Red Hat

Koncentracja na opracowywaniu lepszych, bardziej kompleksowych procesów cyfrowych pomoże instytucjom finansowym i firmom ubezpieczeniowym utrzymać należyte tempo rozwoju. Interfejsy cyfrowe przeznaczone dla klientów, partnerów i usług są niezbędne, aby zapewnić przedsiębiorstwom możliwość dalszego dostarczania innowacji. W związku z tym określiliśmy sześć strategicznych czynników, które mogą pomóc w ukierunkowywaniu procesu cyfryzacji.

1. Cyfryzacja to nie tylko „problem technologiczny”

Wybór odpowiednich technologii ma kluczowe znaczenie dla skutecznej modernizacji, ale jest tylko jednym z wielu jej elementów. Równolegle należy również dostosować procesy i kulturę korporacyjną.
Rozwiązania cyfrowe otwierają możliwość nowej i bardziej otwartej współpracy oraz stwarzają możliwości usprawniania procesów poprzez automatyzację w obrębie działu i całej firmy.
Pracownicy potrzebują swobody i wsparcia, aby testować nowe rozwiązania, a czasami również ponosić porażki. Dzielenie się wiedzą o błędach i sukcesach pozwala innym zespołom lepiej wykorzystać zdobyte doświadczenia i wprowadzać innowacje.

2. Zarządzanie odgórne i oddolne

Zarządzanie z pewnością musi stanowić siłę napędową transformacji cyfrowej – zwłaszcza poprzez zapewnienie budżetu oraz swobody, której pracownicy potrzebują do realizacji zadań. Cyfryzacja to jednak nie tylko kwestia przywództwa.

Kompleksowa transformacja wymaga, aby wszyscy współpracowali ze sobą i brali w niej udział. Pracownicy pierwszej linii są często najlepszym źródłem świeżych pomysłów, ponieważ to oni regularnie zderzają się z wewnętrznymi procesami i aplikacjami, a także produktami i usługami firmy, a zatem najlepiej wiedzą, gdzie występują problemy i gdzie da się wprowadzić ulepszenia. Ciągła komunikacja ze strony kierownictwa na temat możliwości modernizacji – w tym tego, w jaki sposób ułatwi ona codzienną pracę – pomoże zmotywować ludzi do angażowania się. Otwarta komunikacja pomaga również złagodzić obawy związane ze zmianami, np. z bezpieczeństwem zatrudnienia i obciążeniem pracą.

3. Nie możemy zrobić tego sami

Partnerzy zewnętrzni mogą wnieść wartość empiryczną do projektów cyfryzacji, które cechuje strategiczne znaczenie. Oprócz wnoszenia praktycznego doświadczenia i wiedzy na temat wdrażania technologii, partnerzy mogą również zapewniać wsparcie jako trenerzy w zakresie wewnętrznych procesów zmian. Mogą pomóc w wykrywaniu i usuwaniu barier strukturalnych oraz promować zwinną współpracę między działami.

Ściślejsza współpraca z podmiotami z zewnątrz zapewnia dostęp do nowego świata pełnego innowacji, w szczególności tych związanych z doświadczeniami klientów. Korzystając z otwartych interfejsów API, ekosystem różnych firm jest w stanie wspólnie tworzyć nowe oferty cyfrowych wrażeń. Sektor usług finansowych i lotnictwa może np. połączyć siły, aby umożliwić automatyczne, proaktywne rozstrzyganie roszczeń w przypadku opóźnień lub odwołań lotów. Możliwości są nieograniczone, a jeśli skupimy się na swojej zasadniczej działalności – czyli tym, co potrafimy robić i co wyróżnia nas na tle innych – możemy podejmować świadome decyzje dotyczące tego, co zbudować samodzielnie, które problemy rozwiązać z pomocą osób z zewnątrz i w jakich obszarach potrzebne będzie oprogramowanie innych firm. Powierzenie partnerom zadań, które wykraczają poza naszą podstawową działalność, pozwoli skupić się na ekscytujących możliwościach innowacji, a nie tylko na samym podtrzymaniu funkcjonowania firmy.

4. Chmura to nie tylko migracja

Organizacje, które świadczą usługi finansowe, często koncentrują się na przenoszeniu dotychczasowych obciążeń roboczych do chmury, by ograniczać koszty związane z IT. Jeśli spojrzymy dalej, zauważymy, że narzędzia do tworzenia aplikacji natywnych w chmurze i platformy chmurowe zapewniają ogromny potencjał w sferze upraszczania zarządzania infrastrukturą oraz tworzenia i skalowania aplikacji – zarówno tych starych, jak i nowych.

A ponieważ elastyczność jest priorytetem, szeroko stosowaną strategią staje się chmura hybrydowa – warstwa integracji i orkiestracji, która zapewnia spójność i bezpieczeństwo w różnych chmurach. Dane z raportu „2022 Global Tech Outlook Report” firmy Red Hat pokazują, że 30% spośród 1300 ankietowanych menedżerów IT opiera się na strategii chmury hybrydowej, a 13% – na podejściu wielochmurowym, które polega na korzystaniu z wielu dostawców chmur publicznych. Dynamiczne korzystanie z chmur prywatnych i publicznych jest również niezbędne w obliczu nadchodzących wymogów regulacyjnych, takich jak ustawa o odporności operacji cyfrowych (ang. Digital Operations Resilience Act – DORA), która uwzględnia potrzebę gotowości na ewentualne wyjście z chmury.

5. Cyfryzacja wymaga koncentracji na kliencie i współpracy między działami

Banki i firmy ubezpieczeniowe często zaczynają od cyfryzacji istniejących produktów i procesów. Jest to zrozumiałe, ponieważ mają one tendencję do pracy w silosach – produkty, zarządzanie ryzykiem, rozpatrywanie roszczeń, technologia, obsługa klienta itd. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej.

Innowacyjne rozwiązania powstają, gdy gromadzą się zespoły interdyscyplinarne i stawiają klienta w centrum uwagi. Na przykład w świecie bankowości korporacyjnej bank może stosować analitykę danych z weryfikacji procesu rejestracji klientów, aby zwiększać ich satysfakcję. Kolejnym krokiem jest przyjrzenie się temu, w jaki sposób uzyskane spostrzeżenia mogą być wykorzystywane przez inne zespoły – np. dział sprzedaży – które są w stanie na czas składać oferty związane z finansowaniem fuzji spółek lub polisami ubezpieczeniowymi władz spółki na potrzeby nowego kierownictwa.

6. Cyfryzacja to ciągły proces

Naiwnością byłoby stwierdzenie, że cyfryzacja ma gdzieś swój koniec. Technologie rozwijają się nieustannie i zawsze stwarzają możliwości otwarcia nowych obszarów działalności. Oprócz pomocy w sprostaniu wymogom regulacyjnym i redukcji kosztów, organizacje coraz częściej dostrzegają, że istnieją nieograniczone możliwości innowacji, jeśli będą w stanie zachować zwinność i elastyczność. W efekcie daje to początek misji polegającej na stałej adaptacji i automatyzacji procesów oraz pielęgnowaniu kultury otwartej komunikacji i współpracy – zarówno wewnątrz organizacji, jak i poza nią.

Technologia: ożywienie IT

Monica SassoMonica Sasso
Financial Services Industry (FSI) Chief Technologist,
w regionie EMEA, Red Hat

Modernizacja sprzętu, oprogramowania i metod pracy to nie lada wyczyn, a organizacje, które świadczą usługi finansowe, realizują ten proces już od lat. Nadszedł czas, aby ponownie spojrzeć na to, jak można wykorzystać infrastrukturę. Komputery typu mainframe mogą nie być już najlepszym miejscem do uruchamiania wszystkich aplikacji, ale mogą być z powodzeniem stosowane w określonych przypadkach użycia, które wykorzystują ich czas pracy bez przestojów i zdolność do szybkiego przetwarzania ogromnych ilości danych – np. podczas analiz w czasie rzeczywistym, obciążeń AI/Ml lub zarządzania zbiorami big data. Zużycie energii jest również ważnym czynnikiem, ponieważ nowoczesny komputer mainframe jest bardziej wydajny od swoich serwerowych odpowiedników.

Modernizacja niekoniecznie oznacza zamianę starego na nowe. Liczy się efektywne, bezpieczne i zrównoważone wykorzystanie dostępnych zasobów w celu wygenerowania nowej wartości dla klientów. Chodzi o to, aby nowe i stare rozwiązania lepiej porozumiewały się ze sobą i współpracowały, wykorzystując możliwości integracji, zwinne techniki dostarczania i platformy natywnie działające w chmurze, aby poprawić szybkość i bezpieczeństwo procesu dostarczania oprogramowania.

Elastyczna integracja następuje wtedy, gdy technologie łączące, takie jak interfejsy API, są uruchamiane w kontenerach i gdy role integracyjne są rozszerzane na zespoły wielofunkcyjne lub „integratorów społecznych”. Mikrousługi można w zasadzie bezproblemowo umieścić w istniejącej architekturze, dzięki czemu szybko zaczną zapewniać wartość użytkownikom wewnętrznym i zewnętrznym.

Podobnie przejście do chmury nie oznacza, że organizacje muszą zamknąć swoje centra danych i zacząć wszystko od nowa – zamiast tego mogą zmodernizować swoje centra wraz z oprogramowaniem i procesami biznesowymi. Centra danych przyszłości to rozwiązania elastyczne i w dużym stopniu wykorzystywane w połączeniu z pamięcią masową definiowaną programowo na wybranych urządzeniach zgodnych ze standardami branżowymi. Architektura sterowana zdarzeniami, raportowanie ryzyka w czasie rzeczywistym i kompleksowa automatyzacja są w stanie zapewnić odporność operacyjną i wydłużyć czas sprawności. Wprowadzając funkcje kontrolne w toku tego procesu, zespoły ds. zgodności zyskują zrozumienie i zaufanie, których potrzebują, aby czuć się komfortowo w obliczu automatyzacji kontroli.

Technologia: IT przyszłości

Branża usług finansowych pracuje na rzecz przyszłego, elastycznego i mobilnego środowiska IT, które bazuje na architekturze open source opartej na chmurze i swobodzie wyboru partnerów technologicznych bez konieczności przywiązywania się do jednego dostawcy. Kontenery są w tym przypadku instrumentem, który zapewnia ustandaryzowane podstawy do przenoszenia obciążeń między chmurą prywatną i wielochmurowymi środowiskami publicznymi, a nawet na brzeg sieci.

Kontenery generują możliwości: firma może decydować, gdzie i jak chce uruchamiać obciążenia. Zużywają również mniej zasobów – od kosztów serwera aż po rachunki za energię elektryczną – i zapewniają fundament mikrousługom, które komunikują się za pośrednictwem interfejsów API. Jest to stopniowa zmiana z pojedynczego dużego systemu, który bazuje na komputerze mainframe lub serwerze.

Kontenery stanowią solidne, zamienne podłoże usług finansowych i firm ubezpieczeniowych w miarę ich modernizacji. Jedną z rzeczy, których nauczyliśmy się jako społeczeństwo podczas pandemii COVID-19, było to, że elastyczność i odporność jest wymagana we wszystkich aspektach naszego życia osobistego i zawodowego. Wybór usług pay-as-you-go pozwala dyrektorom finansowym uzyskać równowagę nakładów kapitałowych i operacyjnych – niezależnie od aktualnego etapu transformacji i zgodnie z własną tolerancją ryzyka.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK