Raport Specjalny | IT@BANK 2022 | Inwestując w rozwój AI dziś, w przyszłości zaoszczędzimy nie tylko pieniądze

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 | Inwestując w rozwój AI dziś, w przyszłości zaoszczędzimy nie tylko pieniądze
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O przydatności i lepszym wykorzystaniu metaversum, wartościach i trudnościach płynących z ogromnego przyspieszenia rozwoju technologicznego oraz efektywnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji w gospodarce mówi dr hab. Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, profesor ALK, prorektor ds. Współpracy z Zagranicą i ESR Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, w rozmowie z Pawłem Minkiną oraz Arielem Wojciechowskim.

Pierwsze banki zaznaczyły w tym roku swoją obecność w Metaverse. Jak pani traktuje te zdarzenia? Czy to bardziej ciekawostka technologiczna, czy zdarzenie, któremu powinniśmy bacznie się przyglądać?

– Na dziś zdecydowanie jest to wydmuszka. Rozumiem, że banki, myśląc strategicznie, muszą budować struktury, by w pewnym momencie zaistnieć w Metaverse. Osobiście mam do metaversum dość negatywny stosunek, w odniesieniu do takiego zagospodarowania aktywnością ludzi. Przy obecnym poziomie rozwoju tej technologii jej gotowość do użycia jest bardzo mała. Drugą kwestią jest to, że na chwilę obecną nie rozumiem oferty, która jest do mnie kierowana. Poza tym, że mogę grać w gry czy doświadczać różnych rozrywek. Jednak nie widzę powodów, by przenieść tam swoje życie zawodowe. Projekt Metaverse wystartował mocniej reklamowo. Ze względu na ten mocny ruch marketingowy niektóre podmioty mogą czuć presję, by pokazać, że widzą to, pracują nad tym i będą gotowe w to wejść. Akurat bankowość została bardzo mocno zachęcona do tego, by tam zaistnieć ze względu na możliwości wymian ekonomicznych, np. NFT czy obrót walutami.

Według mnie dużo bardziej realne jest metaversum industrialne, budowane inkrementalnie na technologiach, które już są gotowe, czyli na sensorach, w duchu industry 4.0., gdzie będziemy robić digital twin rozmaitych procesów, które już się dzieją. To jest bardziej realne w planach na najbliższą dekadę i bardziej też przydatne.

Na ile kryzys gospodarczy wpłynie na obszar nowych technologii? Czy będzie miał wpływ na ten obszar? Czy będziemy mogli przewidywać kryzysy w przyszłości?

– Ten kryzys nie pokazał spowolnienia technologicznego, a wręcz przeciwnie. Spójrzmy na sferę medtech, która zaczęła się bardzo szybko rozwijać. Do tej pory podchodzono do sztucznej inteligencji bardzo ostrożnie, a dziś nie jest problemem np. korzystanie z chatbotów. Na ten moment zakończył się pierwszy etap, tzn. ucyfrowienia procesów. Dostrzegamy to także w Polsce poprzez m.in. e-usługi medyczne. Obecnie rozpoczął się etap wprowadzania technologii wschodzących, kognitywnych (blockchain, IoT, AI, AR) na szerszą skalę.

COVID faktycznie bardzo przyspieszył rozwój technologiczny, i to nie tylko w medycynie, ale też w logistyce, farmacji czy e-commerce. Wzrósł apetyt na sztuczną inteligencję, i to nie tylko wśród dużych graczy. Ciekawa będzie tu rola państwa, chociażby w kontekście sektora rolniczego. AI w tym obszarze mogłaby być istotna. Modele mogą przewidywać suszę, czy zarządzać zasiewami. To w kontekście kryzysu ekonomicznego miałoby bardzo duży, pozytywny wpływ.

Trudna do określenia jest zasadnicza rola sztucznej inteligencji w kryzysach, ze względu na fakt, że nie znamy charakteru tych kryzysów. A skoro mówimy o sztucznej inteligencji, to warto pamiętać, że przy obecnym kryzysie ma ona duży wpływ i bardzo pomaga Ukrainie w obszarze militarnym. Idźmy dalej – widać przyspieszenie również w przeciwdziałaniu kryzysowi klimatycznemu, czy kryzysowi energetycznemu. Głównym tutaj zadaniem AI jest m.in. optymalizowanie zużycia energii przez sprzęt czy budynki, co w kontekście bliskiemu nam problemowi z energią będzie kluczowe.

Choć jest to trudny czas na inwestowanie, trzeba w to inwestować. Inwestowanie dziś, przerodzi się w oszczędzanie w przyszłości, i to nie jedynie w kwestii finansowej. Znów dużą rolę odegrać może tutaj państwo i jego zrozumienie problemu. Wiele zależy od&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK