Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – Technologie | Warto poznać możliwe cyberzagrożenia

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – Technologie | Warto poznać możliwe cyberzagrożenia
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Cyberprzestępcy od niepamiętnych czasów mają na celowniku sektor finansowy. Wysoki poziom zabezpieczeń stosowanych przez banki sprawia jednak, iż do ich zasobów włamać się jest niezwykle trudno. Dlatego ofiarami oszustów padają zwykle klienci banków stanowiący najsłabsze ogniwo całego systemu, także ze względu na niewystarczającą świadomość sieciowych zagrożeń.

Pod koniec lutego br. na policję zgłosiła się kobieta, która padła ofiarą oszusta podającego się za pracownika jej banku. 46-latka podjęła pewne środki ostrożności, by zidentyfikować swojego rozmówcę, weryfikując numer dzwoniącego na stronie instytucji finansowej. Po uzyskaniu potwierdzenia, klientka ufnie – jak się później okazało, zbyt ufnie – podeszła do swego rozmówcy. Mężczyzna zapytał o kilka kwestii związanych z logowaniem na konto bankowe, po czym poinformował kobietę, że z jej rachunku złożono wnioski o przyznanie kredytu. Zaoferował też pomoc w ich anulowaniu. By usprawnić procedurę, rzekomy bankowiec zalecił korzystanie z aplikacji, która miała łączyć się z numerem telefonu działu technicznego banku.

Kobieta wykonywała wszystkie operacje na swoim koncie zgodnie z instruktażem konsultanta, prawdopodobnie skorzystała również z opcji udostępniania ekranu. Po dwugodzinnej rozmowie 46-latka próbowała zalogować się do swojego konta, jednak bezskutecznie. Wtedy zatelefonowała do placówki banku. Konsultant uświadomił ją, że została oszukana. Po otrzymaniu wyciągów z konta, będących dowodem przestępstwa, ofiara oszustwa zgłosiła się na policję. Działanie sprawców polegało na przesyłaniu pieniędzy pomiędzy jej rachunkami, przelaniu ich na obce konta, wypłacie środków z bankomatu i zaciągnięciu pożyczki w wysokości 50 tys. zł. W sumie kobieta poniosła straty, sięgające niemal 108 tys. zł.

Najsłabsze ogniwo

Agnieszka Gorzkowicz, starszy menedżer komunikacji korporacyjnej w Credit Agricole Banku Polska, podkreśla, że ze względu na dobrze zabezpieczony system bankowy oszuści na celownik biorą przede wszystkim klientów. Od osób nieświadomych zagrożenia łatwiej wyłudzić pieniądze. Złodzieje starają się nastraszyć ofiarę, uśpić jej czujność, wprowadzić w błąd, wykorzystać pośpiech czy – jak w opisywanym przypadku – podszyć się pod bank lub inną znaną markę, i wreszcie okraść z pieniędzy zgromadzonych na koncie. Ten scenariusz powtarza się już od wielu lat.

Bezpieczeń...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK