Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – Technologie | Banki muszą mieć e-zaplecze

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – Technologie | Banki muszą mieć e-zaplecze
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czy przyszłością bankowości jest bycie instytucją technologiczną świadczącą usługi finansowe? Wiele świadczy, że tak.

Transformacja instytucji finansowych w „firmy technologiczne z licencją bankową” – by zacytować byłego prezesa PKO Banku Polskiego, Zbigniewa Jagiełłę – dokonuje się tu i teraz. Proces ten jest wpisany w strategię praktycznie każdego banku, a jego tempo zdecydowanie przyspieszyło w okresie pandemii. Polski sektor był i pozostaje liderem digitalizacji, o czym świadczą chociażby wyniki badania „Digital Banking Maturity” z ub.r. Analizy przeprowadzone przez Deloitte uwzględniły aż sześć polskich banków w gronie 30 światowych liderów cyfryzacji.

Ponad 60% klientów banków korzysta aktywnie z kanałów zdalnych. Zdolność szybkiego dostarczania wysokiej jakości usług cyfrowych, personalizacja oferty, reagowanie na zmieniające się potrzeby klientów, a przy tym bezpieczeństwo i niezawodność to być albo nie być uniwersalnego banku. Dlatego właśnie podmioty te są liderami w praktycznym wykorzystywaniu nowych technologii, takich jak rozwiązania chmurowe, sztuczna inteligencja, big data, cybersecurity czy chatboty.

– Ważnym aspektem jest również efektywność kosztowa, na którą wpływ ma nie tylko digitalizacja i dostępność większości procesów w kanałach zdalnych, ale również szeroko zakrojone inwestycje w robotyzację, automatyzację, machine learning – podkreśla Rafał Witczak, dyrektor Biura Bankowości Omnikanałowej w Banku Pekao.

Polskie banki nie boją się eksperymentować, wchodzą także w obszar NFT i metaverse – przykładem rozwiązania unikalnego na skalę światową jest tokenizacja dzieł sztuki i uwiecznienie ich na limitowanej edycji kart kredytowych, zrealizowane przez Bank Pekao dla wybranych klientów bankowości prywatnej.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK