Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Junior i senior pod rękę z bankiem

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Junior i senior pod rękę z bankiem
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Najważniejsze banki działające w Polsce to instytucje uniwersalne, czyli posiadające ofertę dla wszystkich grup klientów, na każdym etapie ich życia.

Marcin Złoch

Znaczna większość dorosłych Polaków ma już konto, grono nieubankowionych seniorów to już raczej przeszłość. Rozwija się za to oferta produktów dla najmłodszych – jeszcze niedawno część banków dopiero zaczynała oferować konta dla nastolatków, teraz stają się one standardem. Dlatego rozwój objął najmłodszą grupę – do 13. roku życia, stopniowo lukę w tym zakresie uzupełniają kolejni gracze na rynku. Taki młody klient jest obiecujący, może rokować długoletnią relację, warto zatem o niego dbać.

Według danych PRnews.pl, na koniec III kw. 2022 r., banki obsługiwały łącznie 47,5 mln klientów indywidualnych, dla których prowadziły łącznie 37,2 mln kont. To przyrost o ponad 570 tys. kont w porównaniu do tego samego kwartału rok wcześniej.

Liczba rachunków w sektorze stale rośnie. Mają na to wpływ zakładane rachunki dla młodzieży, która jest jeszcze nieubankowioną grupą klientów (ok. 43-68% młodych w zależności od wieku posiada konto w banku) oraz zakładanie drugiego i kolejnego konta przez osoby posiadające już rachunek w innym banku. Tutaj często motywacją do zakładania kolejnego konta jest dywersyfikacja ryzyka lub chęć skorzystania z atrakcyjnej oferty, która nie jest dostępna w dotychczasowym banku. W ub.r. liczba kont rosła także ze względu na zakładanie rachunków przez obywateli Ukrainy – informuje Tomasz Molenda, dyrektor Biura Zarządzania Segmentem Klientów Detalicznych w Banku Pekao SA.

Podstawowe różnice

Młodzi to duża i bardzo zróżnicowana wewnętrznie grupa – możemy do nich zaliczyć zarówno małe dzieci, nastolatków, jak i już dorosłych ludzi. – Dlatego w Banku Pekao konto rośnie razem z dzieckiem. Jest to ten sam rachunek, który możemy założyć już w dniu narodzin, a następnie jego właściciel będzie mógł korzystać z niego, gdy osiągnie pełnoletniość. Zmienia się jedynie zakres oferowanych usług – wyjaśnia Tomasz Molenda.

Osoby młode realizują podstawowe potrzeby bankowe, związane przede wszystkim z pierwszym kontem, kartą oraz dostępem do bankowości, głównie poprzez nowoczesną aplikację. Ze względu na pierwsze doświadczenia w ramach przygody z instytucją finansową, oferta bazuje przede wszystkim na bezwarunkowo bezpłatnym bankowaniu. Poprzez swą ofertę bank wspiera młodzież w zdobyciu umiejętności oszczędzania i budowaniu swojego kapitału.

Starsze dzieci korzystają przede wszystkim ze swoich smartfonów, dlatego aplikacja stanowi centrum zarządzania finansami. Banki uprościły funkcjonalność swojej aplikacji dla osób w wieku 13-17 lat i dostosowały ją do potrzeb nastolatków poprzez funkcje takie, jak przelewy na telefon, BLIK, doładowanie telefonu, zakup biletów komunikacyjnych.

Dodaliśmy także elementy personalizacyjne, m.in. dedykowany onboarding, awatar oraz postawiliśmy na wspieranie pasji młodych, jaką jest np. gaming. Młodzi mogą wybrać bezpłatnie wizerunek swojej karty i korzystać z benefitów dla graczy. Do osiągnięcia 18. roku życia, młody bankuje pod dyskretnym nadzorem rodzica – wyjaśnia Tomasz Molenda.

Marcin Data, dyrektor ds. rozwoju daily banking i produktów oszczędnościowych Credit Agricole Banku Polska, informuje, że jego instytucja oferuje dwa rodzaje konta dla młodzieży: Konto dla Ciebie GO!, z którego może korzystać młodzież w wieku od 13. do 18. roku życia, oraz Konto ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK