Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2022 | Pora na płatności bezdotykowe

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2022 | Pora na płatności bezdotykowe
Fot. reddeer_art/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sektor usług finansowych przechodzi ogromną transformację, a jednym z jej istotniejszych obszarów są systemy płatności. Już dziś możemy korzystać z wygodnych, innowacyjnych instrumentów płatniczych, takich jak portfele elektroniczne, Apple Pay, płatności mobilne i karty prepaid.

Okres pandemii wiele w tym zakresie zmienił. Konsumenci o wiele chętniej próbują nowych technologii płatniczych, zwłaszcza tych szybszych i bardziej higienicznych, czyli bezdotykowych.

AI i ML jako część systemów płatności

Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) wykorzystują dane – jeden z cennych zasobów, który posiada praktycznie każda organizacja. Instytucje finansowe używają tych technologii głównie do automatyzacji procesów i wykrywania oszustw, ale ich rzeczywiste możliwości wykraczają daleko poza te obszary. Narzędzia wbudowane w sztuczną inteligencję są w stanie wyznaczać trendy w obszarze płatności. Mogą choćby rejestrować historię operacji klientów, w tym ich nawyki zakupowe i wydatkowe, oraz przewidywać ich przyszłą aktywność. Dzięki temu można będzie zaproponować każdemu użytkownikowi dostosowane do jego oczekiwań metody płatności, np. karty z obniżonymi opłatami. To tylko przykład, jak systemy obsługujące sztuczną inteligencję mogą stymulować określone zachowania płatnicze.

Na dodatek AI i ML wykazują się wysokim poziomem niezawodności w obsłudze klienta, dzięki ich zdolności do parsowania petabajtów danych. Może to poprawić wrażenia użytkownika, zarazem wpływając na przychody operatora danego schematu płatniczego. W przyszłości rozwiązania oparte na technologii wciąż będą koncentrować się na obsłudze klienta, sprzedaży, rekomendacjach produktów i komunikacji.

Dane są (i zawsze będą) głównym zasobem w podejmowaniu decyzji finansowych. Ich zastosowania są nieograniczone: zrozumienie zachowań zakupowych i wzorców wydatków klientów, dostarczanie odpowiednich rekomendacji produktów, kierowanie reklam, dostosowywanie doświadczeń użytkowników itp. Giganci handlu elektronicznego, tacy jak Amazon, już wykorzystują dane do kierowania nabywców do sprzedaży dodatkowej, sprzedaży krzyżowej i ofert osobistych.

Bezproblemowe i bezpieczne płatności są priorytetem

Wciąż spotykaną praktyką jest wymaganie od klientów firm usługowych wypełniania skomplikowanych formularzy rejestracji oraz składania dokumentó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK