Raport Specjalny | Forum Technologii Bankowych | Szanse na pozyskanie nowych klientów w kanałach online

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rynek bankowości detalicznej w Polsce jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się w tej części Europy. Indeks ubankowienia społeczeństwa wynosi obecnie niespełna 87%, co daje nam miejsce w gronie liderów.

Dr Marcin Idzik
WYDZIAŁ NAUK EKONOMICZNYCH SGGW W WARSZAWIE ASSOCIATE DIRECTOR KANTAR TNS DR NAUK EKONOMICZNYCH, AUTOR LICZNYCH OPRACOWAŃ NAUKOWYCH Z DZIEDZINY ZASTOSOWAŃ METOD ILOŚCIOWYCH W BADANIACH EKONOMICZNYCH, PROBLEMATYKI RYNKÓW FINANSOWYCH.

Obecnie banki w kraju obsługują niemal 30 mln konsumentów. W ostatniej dekadzie rynek bankowości detalicznej wzrósł o 73%, instytucjom finansowym przybyło w tym czasie ponad 12 mln nowych klientów indywidualnych. Jeśli chodzi o dynamikę rozwoju, to także i lata 2000-2010 były równie efektywne

W 2020 r. aktywnie z rachunku bankowego korzystało niemal ośmiu na dziesięciu mieszkańców Polski, kartę bankową posiadało 68%. Produkty oszczędnościowe lub inwestycyjne wykorzystywało 46% rodaków, natomiast produkty kredytowe 31%. Z bankowości mobilnej, której początek umownie można szacować na 2011 r. obecnie korzysta 56% klientów, z bankowości internetowej 63%, wpłatomatów 39%, infolinii 35%, a z płatności zbliżeniowych telefonem 24%.

Na popularności zyskuje także rozmowa z doradcą na czacie banku, z której korzysta 13% klientów. Statystyki te są powodem do zadowolenia, ujawniają przy tym wyraźne przechodzenie do obsługi w kanałach online. Warto jednak pamiętać, że są to tylko statystyki brzegowe, charakteryzujące jeden wymiar wzrostu rynku bankowego – określają bowiem odsetek korzystających w ujęciu ogólnopolskim.

Różnice w ujęciu przestrzennym

Z pola widzenia umykają jednak ogromne różnice w poziomie, sposobie i intensywności korzystania z usług bankowych w ujęciu przestrzennym. Choć o rozwoju polskiego rynku bankowego wygłasza się wiele pozytywnych opinii, to przecież nie wolno zapominać o tzw. białych plamach na mapie kraju, wskazujących na niskie korzystanie z proponowanych produktów i usług.

Banki, szczególnie komercyjne, były szczególnie aktywne na obszarach geograficznych charakteryzujących się wyższym poziomem potencjału ekonomicznego ludności. Rozwój technologiczny oraz doświadczenia z okresu pandemii pokazują jednak, że są możliwości skutecznego wejścia z ofertą na obszary geograficzne obecnie jeszcze przez banki komercyjne niezagospodarowane. Jeśli skutecznie spożytkuje się możliwości technologiczne oraz zmianę modelu korzystania przez konsumentów z usług bankowych, to pozyskanie na nich ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK