Raport specjalny: E-kręgosłup banku

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Systemy transakcyjne używane w polskiej bankowości są doskonale przystosowane do obecnych wymagań rynku. Są stabilne i oferują wystarczającą różnorodność funkcjonalności. W najbliższych latach pojawią się jednak nowe wyzwania i nowe oczekiwania klientów. Systemy będą musiały sobie z tym poradzić. A to może oznaczać zbliżającą się falę wdrożeń głównych systemów IT w polskich bankach.

Adam Wieczorek, Adam Żółw

Dziś korzystają one ze zintegrowanych systemów, klienci wszystkie sprawy mogą załatwić w dowolnej placówce, dużą popularność zyskała bankowość elektroniczna, mobilna, technologie bezstykowe w kartach itd. Jest to możliwe, bowiem wykorzystują one oprogramowanie praktycznie wszystkich największych firm informatycznych z całego świata, a także rozwiązania kilku silnych dostawców polskich. Najchętniej korzystają z kilku systemów centralnych.

Przykładowo w mBanku wdrożono system Altamira, w PKO BP S.A. system Alnova, działalność Alior Banku S.A. i Banku BPH S.A. wspiera system Profile. DEF3000 funkcjonuje np. w Getin Banku S.A., BGŻ S.A., DNB Nord S.A., Euro Banku S.A., Meritum Banku ICB S.A., a w poprzedniej wersji 2000 w Banku Pocztowym S.A. i w kilku bankach spółdzielczych. W ING Banku Śląskim S.A., Banku Zachodnim WBK S.A., Banku Millennium S.A. funkcjonuje system ICBS, a w Banku Pekao S.A. – Systematics.

Nowa generacja

Każdy system IT, także system centralny w banku ma swoją żywotność – okres, w którym opłaca się ponosić koszty jego rozbudowywania i adaptacji. Po mniej więcej 15-20 latach należy wprowadzić nowe rozwiązanie, które lepiej zintegruje wszystkie funkcje i pozwoli skutecznie mierzyć się ze zmieniającą się, bardzo konkurencyjną, rzeczywistością rynkową. Eksperci uważają, że właśnie nadchodzi taki moment. Według nich co najmniej kilka dużych i średnich banków zastanawia się nad zmianą dostawcy systemu centralnego. Rynek się zmienił, banki nie chcą być przywiązane, wręcz zależne od rozwiązań jednego dostawcy IT. Chcą niezależności i elastyczności, możliwości szybkiej adaptacji do wymagań rynku. Wprowadzenie jakiejkolwiek zmiany, czy to w zakresie produktów, czy segmentacji klientów, to większości polskich banków ogromne przedsięwzięcie informatyczne, które może zająć nawet rok i więcej. A na tak konkurencyjnym rynku time to market decyduje o przewadze. Dodatkowo jest już dostępna nowa generacja systemów bankowych, która pozwala technologicznie wdrożyć nowy produkt nawet w 24 godziny.

Kluczowym trendem w bankowości detalicznej jest, i będzie w przyszłości, wielokanałowość, rozumiana jako umiejętne kierowanie odpowiednich grup klientów do odpowiednich kanałów obsługi. Do tego potrzebne są nie tylko przyjazne aplikacje, ale też wystarczająco elastyczne i „mądre” systemy centralne banków. Niedługo klientowi nie wystarczy podanie informacji o saldzie konta. Będzie oczekiwał, że bank wykorzystując informacje o jego zwyczajach finansowych (analizy płatności za benzynę, energię elektryczną, żywność, elektronikę itd.) podpowie mu, jak efektywniej zarządzać budżetem, zwróci uwagę na pozycje, w których wydaje więcej niż klienci o podobnym profilu, będzie przestrzegał kiedy może zabraknąć na opłaty obowiązkowe, itd.

Prekursorem ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI