Raport specjalny: Dobrze wykorzystane dane dają przewagę

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.12.foto.048.250xNie jest żadnym odkryciem, że informacje o klientach mogą być dla instytucji finansowych podstawą do uzyskania przewagi konkurencyjnej. Dziś często problemem jest nie dostęp do danych, ale umiejętne ich wykorzystanie. To wciąż jeszcze dla części instytucji jest zbyt trudne zadanie.

Wojciech Grabarek

Każda organizacja, dla której podstawą działalności jest kontakt z klientem, docenia możliwość zdobycia o nim informacji. Choćby tylko po to, by zaoferować spersonalizowaną dla niego ofertę. Wydaje się, że podział klientów na grupy, którym oferujemy takie same produkty to dziś już za mało. Na rynku pojawiło się pokolenie Y, czyli osoby, dla których internet, portale społecznościowe, kontakt przez SMS-y i komunikatory to codzienność – coś, z czym mają doświadczenia od dziecka. Dziś świat wirtualny coraz silniej wchodzi w sferę realną i nie dziwi nas to, że ktoś pokazuje np. w serwisie YouTube nakręcony przez siebie film i w ciągu kilku dni może stać się osobą powszechnie rozpoznawalną. Wyrażenie w serwisie społecznościowym niezadowolenia z usług bankowych może spowodować masową rezygnację z nich klientów. Dla instytucji finansowych do dostępnych dotychczas kanałów pozyskiwania informacji o klientach doszły te, które można dziś uzyskać w globalnej sieci

O czym się mówi

Rozwój nowych technologii informatycznych spowodował, że dziś bankowcy mogą stosunkowo prosto i tanio zrealizować każdy pomysł biznesowy. Koncepcja chmury obliczeniowej, jeśli pominąć aspekt uregulowań prawnych związanych z miejscem przechowywania danych i możliwością audytu, pozwala na zdobycie złożonych usług nawet bez potrzeby tworzenia własnej infrastruktury IT. Prowadzi to do coraz bardziej jednostkowego postrzegania klientów. Podstawą do budowy takiego podejścia biznesowego może być jednak tylko zaawansowana eksploracja danych (ang. data mining), które instytucja już zdobyła lub które są dla niej dostępne. Taki proces odkrywania wiedzy w bazach danych (ang. Knowledge Discovery in Databases, KDD) jest oczywiście już stosowany, ale dziś z naciskiem na big data, czyli na operacje na bardzo dużych zbiorach danych. Dodajmy do tego analizy dużych zbiorów nieustrukturyzowanych informacji w wewnętrznych i zewnętrznych bazach danych. Przy eksploracji tak dużych zasobów zbliżamy się do bariery technologicznej, związanej z mocami obliczeniowymi komputerów. Niezbędne staje się też umiejętne wykorzystanie zaawansowanych technologii sztucznej inteligencji.

Wyzwaniem są zwłaszcza zewnętrzne źródła informacji. W ich wypadku trzeba się liczyć z analizą ogromnych ilości danych. Jak podał Dick ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI