Raport specjalny. Bezpieczeństwo banków: Oczekiwany sukces

Raport specjalny. Bezpieczeństwo banków: Oczekiwany sukces
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nowe technologie należy wprowadzać stopniowo. Na początku muszą być alternatywą dla sprawdzonych rozwiązań, wykorzystywanych w podstawowych procesach biznesowych. Ma to szczególne znaczenie w kanałach samoobsługowych, gdzie trzeba postawić na gwarancję działania. Gdy zdadzą egzamin, można myśleć o wygaszaniu starych technologii.

Marcin Złoch

Tradycyjne instytucje finansowe stopniowo będą dostosowały swoje usługi do zmieniających się oczekiwań klientów. Przebudowa będzie jednak postępowała zbyt wolno, skutkiem czego stracą one około 20% udziałów w rynku na rzecz fintechów – to prognoza z raportu „Sektor finansowy coraz bardziej #fintech” autorstwa PwC. Według tego scenariusza, nie istnieje ani jeden segment usług bankowych, który nie został lub w najbliższych latach nie zostanie znacząco przebudowany.

Siła przyciągania i zaufanie, jakim darzą je klienci, to wciąż duży atut banków. Ich pozycję umacniają także dane, jakimi dysponują. Chodzi tu przede wszystkim o informacje o klientach oraz przeprowadzanych przez nich transakcjach. Do tej pory, w obawie przed reakcją konsumentów, banki bardzo ostrożnie podchodziły do wykorzystywania tych danych, jednak wraz ze zmianą wzorów zachowań, popularnością aplikacji mobilnych i platform oraz większą skłonnością klientów do dzielenia się danymi w zamian za atrakcyjne oferty, ulega to stopniowej zmianie.

Powoli, ale zdecydowanie

Czego zatem nie mają tradycyjne banki? Technologii innowacyjnej, jaką wyróżniają się na rynku fintechy. Oczywiście mogą, a nawet powinny, wdrożyć nowe oprogramowanie i aplikacje. Tylko jak implementować nowe technologie do banków, aby nie stworzyć i nie spowodować zagrożeń dla codziennej działalności operacyjnej?

– Oczywiście nie polega to na rzucaniu się na każdą nowinkę technologiczną, musi to być systematyczny proces – ocena, wybór i dopasowanie rozwiązań dostępnych na rynku do oczekiwań klientów oraz możliwości technologicznych organizacji. Dobrze to działa na przykładzie startupów czy innovation labs, gdzie „nowinki” są skrupulatnie weryfikowane i przygotowane do wdrożenia – zauważa Adam Grabara, dyrektor Departamentu Aplikacji Detalicznych w ING Banku Śląskim.

Obecnie bez wprowadzania nowych technologii banki nie mogłyby sprostać oczekiwaniom klientów. Może jednak wystarczy zaktualizować już wykorzystywane systemy IT? – Rozwijanie starego oprogramowania ma wiele zalet, ale w sytuacji deficytu specjalistów i dużej fluktuacji w działach IT jest ryzykowne. Nowe systemy są znacznie bardziej funkcjonalne, są też znacząco łatwiejsze w obsłudze i mają nieporównywalnie większe możliwości analizowania informacji, co przekłada się na szybsze podejmowanie trafnych decyzji. Szacuje się, że w przypadku przedsiębiorstw przemysłowych nowoczesne systemy klasy ERP przyczyniają się do zwiększenia efektywności produkcji o 15-25% – informuje Adam Stańczyk, analityk biznesowy w BPSC, polskiej firmie produkującej oprogramowanie wspomagające zarządzanie.

...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI