Raport specjalny Bancassurance: Regulacje zamknęły rynek dla nowych podmiotów

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.10.foto.054.267xZ Agnieszką Gocałek, przewodniczącą Zespołu ds. bancassurance i sprzedaży affinity PIU, pełnomocnikiem zarządu ds. programów partnerstwa strategicznego w Grupie PZU, rozmawiał Karol Podgórski.

Polski rynek bancassurance w ostatnich miesiącach przeszedł duże zmiany spowodowane zarówno Rekomendacją U, jak i wytycznymi KNF dla zakładów ubezpieczeń. Jak wygląda ten segment rynku obecnie?

– Rynek bancassurance po wdrożeniu Rekomendacji U i Wytycznych w zakresie dystrybucji dla firm ubezpieczeniowych zmienił się bardzo mocno. Wszystkie banki dostosowały swoją działalność. Nowe ubezpieczenia od 31 marca 2015 r. oferowane są przez banki – agentów, a nie w formie grupowej. Wdrożenie zmian trwało kilkanaście miesięcy, zostało poprzedzone szkoleniami i egzaminami dla pracowników banków w celu uzyskania przez nich uprawnień osób wykonujących czynności agencyjne. Dziś banki reprezentują jeden lub kilka zakładów ubezpieczeń, oferując ubezpieczenia przede wszystkim jako zabezpieczenie podstawowych produktów banków, w tym kredytów hipotecznych i pożyczek gotówkowych. Na ten moment z mojej wiedzy wynika, że częściowo spadła sprzedaż produktów stand alone, są one przygotowane na drugi etap wdrożenia w większości banków. Warto zaznaczyć, że wdrożenie wytycznych i Rekomendacji U spowodowało zamknięcie rynku dla nowych graczy, dla firm, które jeszcze nie funkcjonowały w tym obszarze. Teraz ich pozycja na wejściu jest bardzo trudna, gdyż banki z racji zmiany prawa przeprowadziły egzaminy wspólnie z zakładami ubezpieczeń, przeszkoliły sieć – i dostosowały się, angażując duże zasoby pracownicze i kosztowe. Żeby bank zdecydował się po raz kolejny na przeprowadzenie masowych szkoleń i egzaminów dla pracowników musi upłynąć trochę czasu. Powoduje to, że rynek na okres półtora do dwóch lat został zamknięty dla nowych graczy. Wyjątek stanowi sprzedaż zdalna w innych kanałach niż tradycyjne oddziały bankowe.

Jakie kierunki produktowe z zakresu bancassurance są najpopularniejsze?

– Obecnie wszyscy skupili się na poziomie operacyjnym. Musimy ustabilizować procesy przy produktach, które zabezpieczają spłatę zobowiązań klientów banków. Samo skupienie się na tym obszarze powoduje, że – przynajmniej chwilowo – rynek bancassurance będzie się naturalnie zmniejszał. To z kolei zmusza do poszukiwania nowych rynków, gdzie można wykorzystać doświadczenia z kanału bancassurance. Zakłady ubezpieczeń, które były najaktywniejsze na rynku bancassurance, dziś próbują przełożyć swój model operacyjny m.in. na firmy telekomunikacyjne, sieci energetyczne czy sieci sklepów. Chodzi o te branże, w których można zastosować uproszczone modele operacyjne.

Czy przy dzisiejszym modelu bancassurance możemy mówić, że jesteśmy otwarci na integrację banków i ubezpieczycieli z kolejnymi branżami – takimi jak wspomniane telekomy?

– Już kilkanaście zakładów ubezpieczeń przygotowuje lub wdrożyło produkty, któ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI