Raport Specjalny ANALYTICS w Biznesie Bankowym: Pęd do wiedzy

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2016.02.foto.032.a.400xBusiness Intelligence jest dla banków najważniejszym narzędziem IT. Stawia tym samym, po raz pierwszy w historii, analitykę biznesową ponad rozwiązaniami klasy security.

Marcin Złoch

Przyrost danych jest ogromny. Według analiz IBM z końca 2015 r., każdego dnia na świecie przybywa 2,3 tryliona gigabajtów, włączając w to 400 milionów tweetów dziennie, 4 miliardy godzin filmów na portalu Youtube i 30 miliardów wpisów na Facebooku każdego miesiąca. Dlatego pojawiło się pojęcie Big Data, na które – zgodnie z definicją firmy Forrester – składają się cztery wymiary, tzw. 4V: volume – ilość danych, variety – różnorodność danych, velocity – szybkość napływania nowych danych i ich analizy, value – wartość informacji. Dane pozyskiwane z wielu źródeł stają się doskonałym materiałem do analiz zachowań i potrzeb konsumentów. Służą do tego informatyczne narzędzia analityczne, czyli Business Intelligence (BI). – Business Intelligence, najprościej ujmując, jest przełożeniem dostępnych danych na określone informacje, z których u z y s kujemy wi e d z ę u ż y – teczną biznesowo – definiuje Agnieszka Wojtkowiak, dyrektorka Biura CRM i Kampanii Bezpośrednich w PKO Banku Polskim.

Zrozumienie potrzeb

Analityka wykorzystywana jest szeroko we wszystkich dziedzinach życia, np. do analizy zachowań i strategii drużyn sportowych oraz jej poszczególnych zawodników. W sektorze finansowym analityka wspiera metody oceny ryzyka kredytowego, tzn. pozwala np. określać, jakimi cechami wyróżniają się osoby, które poprawnie obsługują produkty kredytowe i co różni je od grupy klientów mniej rzetelnych. Dzięki takiej informacji firmy mogą lepiej zarządzać np. zwiękportfelem kredytowym, podejmować decyzje o tym, którym klientom warto udzielać kredytów, bo wywiązują się oni ze zobowiązań, a dla których jest to bardziej ryzykowne, więc uzasadnione jest, żeby np. koszt tego wyższego ryzyka uwzględniany był w prowadzonej polityce cenowej. Na podstawie analiz zachowań zakupowych klienta można prognozować, kiedy potencjalnie zainteresowany on będzie kolejnym produktem i jaki może to być produkt. Wnioski takie są wynikiem obserwacji innych klientów, którzy charakteryzują się podobnymi cechami (czyli mają podobny profil biznesowy) i w przeszłości podejmowali określone decyzje zakupowe.

– Kluczowym obszarem wykorzystania analityki w banku jest zrozumienie potrzeb obecnych i potencjalnych klientów na podstawie ich działań. Umiejętność dobrego profilowania klientów i dostosowania oferty do ich obecnych potrzeb przekłada się bezpośrednio na wyniki sprzedaży. Pozwala nie tylko sprzedawać więcej, ale kierować ofertę do wybranej, najbardziej atrakcyjnej biznesowo grupy klientów. Wiąże się z tym także lepsze zarządzanie ryzykiem – podkreśla Marcin Żółtkowski, menedżer w Dziale Zarządzania Ryzykiem Finansowym EY.

Procedury i narzędzia

Business Intelligence, czyli analityka biznesowa, to zestaw procedur oraz narzędzi umożliwiających gromadzenie, analizowanie i przetwarzanie danych. Korzyści z zastosowania analityki biznesowej widoczne są na każdym etapie funkcjonowania instytucji finansowych – poczynając od raportowania, a ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI