Raport NetB@nk: liczba umów bankowości internetowej przekroczyła 35 mln

Raport NetB@nk: liczba umów bankowości internetowej przekroczyła 35 mln
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Po III kwartale 2017 r. liczba umów bankowości internetowej wśród klientów indywidualnych przekroczyła 35 mln sztuk. W ciągu trzech miesięcy przybyło 450 tys. nowych umów, a w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku - 2 mln.

Raport #NetB@nk: po III kwartale 2017 r. liczba umów bankowości internetowej wśród klientów indywidualnych przekroczyła 35 mln sztuk #ZBP #bankowość #internet #płatności #banki

To wzrosty o odpowiednio 1,3% (k/k) i 6,15% (r/r). Minimalnie zmalała natomiast liczba użytkowników aktywnych, logujących się do swojego serwisu bankowości internetowej przynajmniej raz w miesiącu. Na koniec września ich liczba wyniosła 15,71 mln, o 67 tys. mniej niż w połowie ubiegłego roku, choć o 414 tys. więcej niż na koniec trzeciego kwartału 2016 – zmiany o odpowiednio -0,43% kwartalnie i 2,71% w ujęciu rocznym.

W segmencie klientów biznesowych nie zaobserwowano istotnych zmian. Liczba umów bankowości internetowej jest relatywnie stabilna. W ujęciu kwartalnym wzrosła o 2 tys. sztuk, osiągając poziom 2,386 mln. Nieco większy wzrost odnotowany został wśród przedsiębiorców aktywnie wykorzystujących możliwości bankowości internetowej. Ich liczba zwiększyła się w ciągu trzech miesięcy o 8 tys., a w ciągu minionych 12 miesięcy o 48 tys. użytkowników (0,6% k/k i 3,51% r/r).

Więcej kart płatniczych w obiegu

Podobnie jak w kwartale II, w III kwartale wzrosła liczba będących w obiegu kart płatniczych. Skala wzrostu była nieco wyższa w odniesieniu do tej z poprzedniego okresu, a ogólna liczba kart na koniec września wyniosła 38,51 mln sztuk, z czego 32,37 mln stanowiły karty debetowe, a 5,89 karty kredytowe. Tym samym, po raz pierwszy w historii publikacji danych w raporcie NetB@nk, liczba kart płatniczych przypadających na jednego mieszkańca w Polsce osiągnęła wskaźnik 1.

Za zwiększenie ogólnej liczby kart płatniczych w największym stopniu odpowiadał wzrost w pierwszym segmencie – kart debetowych przybyło o 552 tys. sztuk (1,74% k/k), a kredytowych o 24 tys. (0,41% k/k). Jednocześnie wzrósł także stopień wykorzystania kart, choć tym razem nie były to tak spektakularne zmiany jak te obserwowane po II kwartale. Liczba transakcji kartowych wciągu trzech miesięcy wzrosła w tempie 2,70% k/k, podobnie jak ich wartość – 2,74%. Od lipca do września posiadacze kart wykonali łącznie 1,19 mld operacji kartowych na kwotę przekraczającą 168 mld zł – to odpowiednio o 17,51% i 11,43% więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.

Rozwój infrastruktury płatniczej

Zdecydowana większość transakcji kartowych w ujęciu liczbowym, to tak jak do tej pory transakcje bezgotówkowe – stanowiły one  84,3% wszystkich transakcji kartami. W ujęciu wartościowym natomiast było to niespełna 40%.

Realizacji transakcji kartowych bez wątpienia sprzyja nieustający rozwój infrastruktury płatniczej. Na koniec 3 kwartału 2017 r. Liczba terminali POS zwiększyła się o 20 tys. sztuk, do 604 tys. Warto zauważyć, że roczne tempo rozwoju infrastruktury płatniczej wynoszące 17,87% jest bardzo zbliżone do tempa zmian zachodzących w zakresie liczby operacji kartowych. Zdecydowana większość terminali – 566 tys. wyposażona jest w możliwość przyjmowania płatności w technologii zbliżeniowej, a roczne tempo przyrostu tego typu urządzeń wynosi 21,95%.

Zobacz cały Raport NetB@nk: Bankowość internetowa i płatności bezgotówkowe III kw. 2017 r. >>>

Źródło: Związek Banków Polskich