Raport: Horyzonty Bankowosci 2021 | TECHNOLOGIE | Klienci zaczynają lubić fintechy

Raport: Horyzonty Bankowosci 2021 | TECHNOLOGIE | Klienci zaczynają lubić fintechy
Fot. apinan/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tempo zmian w bankowości i usługach finansowych utrzymuje wysoką dynamikę. Pandemia COVID-19 i koncentracja na skutkach rozprzestrzeniania się wirusa to stan przejściowy, obejmujący także fintechy. Ich działalność i plany podporządkowane zostały minimalizowaniu skutków koronakryzysu, jednak przyszłość branży determinuje nie pandemia tylko trendy rynkowe i akceptacja oferty przez klientów.

W ostatnich kilku latach pojawiały się nowe produkty i usługi, opracowane dla realizacji określonych funkcji w ekosystemie finansowym, takie jak np. insurtech, waluta cyfrowa i kryptowaluty, regtech czy mobilne płatności. To tylko kilka trendów rozwojowych. Fintechy doskonale odnalazły się w usługach finansowych i nie ma wątpliwości, że nadal będą się rozwijać. Pojawia się pytanie, które rozwiązania i modele biznesowe wygrają w walce o klientów.

Wykluczeni cyfrowo

Według danych Banku Światowego, ponad 1,7 mld ludzi na całym świecie nie korzysta z formalnego systemu finansowego. Osoby te nie mają kont bankowych, z uwagi na brak wystarczającej ilości pieniędzy (ponad 60%), nieodczuwanie potrzeby posiadania konta (30%) lub zbyt wysokie koszty usług bankowych (26%). Ten ostatni powód to główna bariera dla rozwoju tradycyjnych usług bankowych np. w Brazylii, Peru i Kolumbii – dla ponad 60% obywateli tych państw korzystanie z banków jest zbyt drogie. Statystyki Banku Światowego wskazują także, iż tylko 2% populacji Indii posiada ubezpieczenie. To doskonałe okazje dla fintechów do zagospodarowania dużej części wykluczonej populacji odbiorców usług cyfrowych. I właśnie w takich sytuacjach uzyskują one przewagę nad tradycyjną bankowością. Jednak nawet dla nich dotarcie do osób nieubankowionych lub wykluczonych cyfrowo jest poważnym problemem.

Fintechy znacząco ułatwiły wielu ludziom dostęp do cyfrowych usług, poniekąd dlatego, że banki w świecie cyfrowym skupiają się na kluczowych dla nich usługach i produktach, pomijając niejako użytkowników potrzebujących stałego wsparcia, specyficznego dostępu, transakcji wielowalutowych czy indywidualnej ścieżki decyzyjnej. Takie osoby kierowane są zazwyczaj do stacjonarnych oddziałów – dla części obcokrajowców, imigrantów czy gorzej uposażonych swobodne skorzystanie z produktów finansowych staje się wtedy poważnym wyzwaniem. Dla imigranta mówiącego wyłącznie w swoim języku, bez możliwości skorzystania z usług tłumacza w banku, fintechowa aplikacja i karta stają się niejednokrotnie jedynym dostępnym instrumentem płatniczym.

Pracownik tymczasowy

Zagospodarowanie nisz w obszarach ubezpieczeń czy zmniejszenie kosztów transakcji parabankowych dla osób wykluczonych to nie jedyne strategie przyszłościowe dla ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK