Ranking polskich platform crowdfundingowych: jaki portal finansowania społecznościowego wybrać

Ranking polskich platform crowdfundingowych: jaki portal finansowania społecznościowego wybrać
Fot. stock.adobe.com/BillionPhotos.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Które portale finansowania społecznościowego są w Polsce najczęściej odwiedzane? Jakie są warunki organizacji zrzutek na poszczególnych platformach? Same opłaty dla portali wahają się między 0% a 10% wartości zebranych pieniędzy. A różnic jest dużo więcej. Sprawdź je, zanim wybierzesz platformę na swoją zbiórkę.

Które portale finansowania społecznościowego są w Polsce najczęściej odwiedzane? Jakie są warunki organizacji zrzutek na poszczególnych platformach? #crowdfunding #platformycrowdfundingowe #zbiórki

Crowdfunding zmienił sposób finansowania projektów w Polsce. Pozwolił finansować przez internet wszelkiego typu inicjatywy – od indywidualnych takich jak urodziny, eventy czy organizacje koncertów, poprzez inicjatywy biznesowe, społeczne czy akcje charytatywne. Uniezależnił pomysłodawców od inwestorów czy bogatych mecenasów, przenosząc możliwość wsparcia na setki tysięcy indywidualnych osób. Idea na tyle spodobała się Polakom, że wspierają rodzime projekty i pomysły coraz chętniej i na coraz większą skalę.

Aktualnie na polskim ryku działa kilkadziesiąt platform, jednak poniższy przegląd ograniczymy do pierwszej piątki najchętniej odwiedzanych przez Polaków portali finansowania społecznościowego. Pierwszą trójkę otwiera Siepomaga.pl ze średnią z ostatnich sześciu miesięcy na poziomie 2,3 mln odsłon na miesiąc, drugie miejsce zajęła zrzutka.pl ze średnią 1,26 mln odsłon, a na trzecim uplasował się portal Pomagam.pl ze średnią 0,94 mln odsłon.

Koszty zbiórek pieniężnych

Opłaty związane z organizacją, przeprowadzeniem zbiórki w internecie oraz wypłatą zgromadzonych środków różnią się w zależności od platformy. Spore różnice dotyczą zarówno opłat, jak i warunków, które muszą spełnić pomysłodawcy i organizatorzy zrzutek.

Wysokość opłat waha się od 0% do 8,5% prowizji pobieranej od zgromadzonego kapitału. Nie są to jednak jedyne koszty związane z pozyskaniem finansowania, ponieważ należy jeszcze zapłacić tzw. opłaty transakcyjne – związane z wypłaceniem zgromadzonych środków przez organizatorów lub opłatami dla firm płatniczych pośredniczących w realizacji płatności wynoszące od 0% do 2,5%.

Z kolei różnice w zasadach organizowania zrzutek dotyczą zarówno terminów wypłat zgromadzonych środków przez pomysłodawców – od natychmiastowych do nawet 14 dni, czy też zasadach organizacji zbiórek lub podmiotach, które mogą zorganizować zbiórki.

Bez względu na popularności platformy, warunki organizacji zbiórek czy opłaty warto, aby każdy, kto rozważa organizację zbiórki w internecie zapoznał się z powyższą analizą, która może pomóc w podjęciu decyzji o wyborze portalu do realizacji swojej inicjatywy.

Źródło: Zrzutka.pl