Prezes ZBP o wypracowaniu wspólnie z PIU dobrych praktyk ubezpieczeń spłaty kredytu i pożyczki

Prezes ZBP o wypracowaniu wspólnie z PIU dobrych praktyk ubezpieczeń spłaty kredytu i pożyczki
Tadeusz Białek, Związek Banków Polskich
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W czasie X Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń ogłoszono porozumienie pomiędzy sektorem ubezpieczeniowym i bankowym w sprawie wspólnego wypracowania dobrych praktyk w zakresie ubezpieczeń spłaty kredytu i pożyczki (CPI). Przedstawiono harmonogram działań, czyli swoistą mapę drogową przedsięwzięcia. Tuż po ogłoszeniu porozumienia pomiędzy ZBP a PIU w sprawie tej samoregulacji z dr. Tadeuszem Białkiem prezesem Związku Banków Polskich rozmawiał Robert Lidke.

Na pytanie jakie znaczenie dla sektora bankowego i ubezpieczeniowego mają tzw. samoregulacje, dr Tadeusz Białek powiedział, że jest to jeden z kluczowych elementów nowej strategii Związku Banków Polskich.

Jak stwierdził, ZBP ma za sobą szereg dobrych doświadczeń dotyczących wielu wyjaśnień interpretacyjnych dla sektora bankowego, także w obszarze związanym ze współpracą z zakładami ubezpieczeń.

„Wspólnie z Polską Izbą Ubezpieczeń wydaliśmy już trzy edycje dobrych praktyk. Przed nami kolejna edycja rekomendacji związana z bancasurrance, które powinny wejść w życie wraz Rekomendacją U” – stwierdził prezes ZBP.

Jak doprecyzował, chodzi o dobre praktyki dotyczące ubezpieczenia spłaty kredytów i pożyczek, tzw. CPI.

Czytaj także: PIU i ZBP wspólnie tworzą nową samoregulację w bancassurance>>>

Co zyskuje klient?

Na pytanie co te dobre praktyki będą oznaczały dla klienta, Tadeusz Białek odparł, że chodzi przede wszystkim o poprawę jakości oferowanych ubezpieczeń spłaty kredytów i pożyczek. Z badań klientów wynika, że są oni zainteresowani nabywaniem ubezpieczeń w bankach. W sposób wygodny i bezpieczny, w tym przez bankowość elektroniczną. Część dobrych praktyk ma właśnie dotyczyć także tych kwestii.

Kolejny obszar to ustalenie zasad relacji między zakładem ubezpieczeń, a dystrybutorem ubezpieczeń – w tym przypadku z bankiem. Te dobre praktyki może nie są wyraźnie widoczne dla klienta, ale decydują o jakości oferowanego produktu. Chodzi o konstrukcję produktu, wdrażanie tego produktu, proces monitoringu funkcjonowania produktu, nadzoru nad wykonywaniem przez dystrybutora obowiązków wynikających bezpośrednio z oferowania tego produktu przez zakłady ubezpieczeń, a także o kwestię wynagrodzenie za wykonywanie tych usług.

Podsumowując – celem jest poprawa jakości świadczenia na rzecz klienta i to, aby produkt był przydatny dla klienta zgodnie z celem nabycia przez niego takiego ubezpieczenia. Inaczej mówiąc klient ma płacić za te ryzyka, które rzeczywiście ponosi, które mogą się zrealizować. Wartość ubezpieczenia ma odzwierciedlać koszt ryzyka.

Czytaj także: Ubezpieczyciele i banki pracują nad dobrymi praktykami dla rynku produktów CPI w bancassurance>>>

Dotrzymać kroku Rekomendacji U

Podejmowane działania wpisują się w ogólnoeuropejski trend zwiększania ochrony klientów sektora finansowego. W tym przypadku EIOPA, europejski urząd nadzoru ubezpieczeniowego miał pewne wskazówki i wytyczne w odniesieniu do polskiego sektora ubezpieczeniowego.

Konsekwencją jest przygotowywana przez KNF zmiana Rekomendacji U i tworzony wspólnie przez sektor ubezpieczeniowy i bankowy projekt samoregulacji w tym zakresie, który spotkał się ze wstępna akceptacją nadzoru finansowego.

Jak powiedział prezes ZBP – polski nadzór zgodził się, aby „niektóre aspekty wynikające także z oczekiwań EIOPA niekoniecznie miały odzwierciedlenie bezpośrednio w Rekomendacji U, ale mogły być doregulowane w towarzyszącej równolegle i w tym samym czasie zaprojektowanej samoregulacji między rynkiem ubezpieczeniowym a bankowym”.

Dr Tadeusz Białek przyznał, że ogłoszona podczas Kongresu PIU mapa drogowa wprowadzenia tych samoregulacji pokazuje, że proces ich tworzenia powinien być zakończony w momencie powstania nowej Rekomendacji U, mimo że pomiędzy sektorami bankowym i ubezpieczeniowym oraz ich uczestnikami jest jeszcze do uzgodnienia wiele szczegółowych kwestii.

<
Źródło: BANK.pl