Prezes Polski Bezgotówkowej o innowacjach bankowych

Prezes Polski Bezgotówkowej o innowacjach bankowych
Joanna Erdman, Fot. FPB,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z Joanną Erdman, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa rozmawialiśmy podczas Forum Bankowego tuż debacie pod tytułem: "Czy polski sektor finansowy będzie nadal mógł oferować coraz bardziej nowoczesne usługi, skutecznie konkurencyjne wobec oferty podmiotów niebankowych?".

Zdaniem Joanny Erdman polski sektor już dzisiaj jest bardzo innowacyjny.

„Jeżeli spojrzymy na światowe rankingi to 6 polskich banków jest w czołówce najbardziej innowacyjnych banków na świecie” – mówiła.

Na pytanie czy obecne problemy finansowe banków w Polsce wynikające z wysokich obciążeń oraz konieczności tworzenia rezerw na różnego rodzaju ryzyka mogą uniemożliwić im dalsze inwestowanie w przemiany technologiczne odparła:

„Banki nie mają innego wyjścia. Musimy jako instytucje zaufania publicznego inwestować w te technologie, które są najsprawniejsze najbezpieczniejsze i najbardziej aktualne”. Zaznaczyła również:

„Jeżeli instytucja taka jak bank nie miałaby kapitału na to żeby inwestować w technologie, to w zasadzie można powiedzieć, że taka instytucja nie przetrwa”.

Polska Bezgotówkowa upowszechnia innowacje bankowe

Podkreśliła fakt, że wydatki na technologie nie dotyczą tylko tych aspektów działania banków, które są bezpośrednio widoczne dla klientów, ale także dotyczą wydatków na innowacje wewnętrzne, czyli na optymalizację procesów „backofficowych” czy systemy CRM, i automatyzację kontaktów z klientami.

„Dzięki tym inwestycjom widzimy klienta coraz rzadziej, ale jednocześnie optymalnie i bardzo indywidualnie się z nim kontaktujemy” – doprecyzowała.

Zauważyła, że z racji zadań realizowanych przez Fundację Polska Bezgotówkowa, Fundacja ma do czynienia z innowacjami sektora bankowego.

Joanna Erdman wskazała tu na zmiany jakie zachodzą w terminalach płatniczych. W tej dziedzinie pojawiają się technologie mobilne.

„Czyli z tradycyjnego terminala sprzętowego przechodzimy na urządzenia klienta i rozwiązania aplikacyjne. Mówię tutaj o rozwiązaniu typu terminal w telefonie. Kolejnym bardzo innowacyjnym rozwiązaniem są kasa i terminal na urządzeniu klienta. Chodzi tu o połączenie dwóch aplikacji rozmawiających ze sobą, które dają wiele nowych możliwości klientowi”.

Inwestycje Fundacji w projekty rozwijające ekosystem płatniczy

W dalszej części swojej wypowiedzi Joanna Erdman powiedziała, że fundacja w tym roku dużo mocniej inwestuje w projekty rozwijające ekosystem płatniczy w naszym kraju. Jak wskazała jednym z takich rozwiązań jest standard „Click to pay”.

„Jest to nowy standard płatności w internecie i bardzo nam zależy, żeby był to jednolity standard dla całego polskiego rynku niezależnie od tego jakim rodzajem instrumentu kartowego będziemy płacić” – mówiła.

„Mamy też projekt e-paragonu, do którego przystąpiło 12 podmiotów zainteresowanych tym żeby wycofać z rynku papier. Dzisiaj jeżeli zajrzymy do portfeli klientów płacących bezgotówkowo to znajdziemy tam głównie paragony. I tych paragonów możemy się pozbyć” – deklarowała.

W jej opinii skorzystają na tym zarówno klienci, jak i detaliści, którym spadną koszty związane choćby z zakupem i magazynowaniem dokumentów papierowych.

Zapowiedziała również inwestycje związane z rozwiązaniem mObywatel i płatnościami, które w ramach tego rozwiązania będą mogły być realizowane już w tym roku, co usprawni płatności bezgotówkowe na styku obywatela z administracją centralną i lokalną.

Źródło: BANK.pl