Prezentacja: Nowoczesne technologie genezą zmian tradycyjnego modelu płatności i zakupów – Przyszłość płatności bezgotówkowych w Polsce

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2012.09.foto.022.250xRozmowa z Grzegorzem Długoszem, Członkiem Zarządu First Data Polska S.A.

Jakie są najnowsze, najbardziej zauważalne trendy na rynku kart? Który segment produktów kartowych zyskuje, który traci?

Często pasjonujemy się tym kto wygrywa, kto przegrywa. Na rynku kart płatniczych istnieje duża różnorodność, która wynika z segmentacji klientów bankowych, ich potrzeb i przyzwyczajeń zakupowych oraz płatniczych. Obecnie obserwujemy rozwój wszystkich produktów: debetowych, kredytowych, przedpłaconych, korporacyjnych. Rozumiemy już, że nie ma możliwości zaspokojenia potrzeb klienta, posiadając jedynie część oferty. Karta płatnicza przestaje sama w sobie być produktem – substytutem gotówki na zakupach. Łączona jest z innymi produktami, pomagając obsłużyć proces zakupowy klienta w sposób wygodny, szybki i atrakcyjny. Nikt nie lubi płacić, ale większość z nas uwielbia zakupy. Stąd też połączenie karty płatniczej z systemami lojalnościowymi i spersonalizowanymi ofertami – to najbliższa przyszłość. Kolejne miesiące przyniosą następne zmiany, po wdrożeniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych i innych aktów opartych o dyrektywę PSD pojawią się z pewnością nowi wydawcy kart spoza kręgu banków i sieci sklepów. Konkurencja zatem zdecydowanie wzrośnie w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Od pewnego czasu popularność kart kredytowych zmniejsza się. Dlaczego tak się dzieje i co First Data może zrobić, by ten trend powstrzymać? Jaką wartość dodaną First Data może zaproponować np. bankom, by wspomóc je w odwróceniu tego trendu?

Uważam, że bardzo dobrze się stało, że przestaliśmy ścigać się na liczbę wydanych kart czy wysokość dostępnego w karcie limitu. Zdecydowanie ważniejsze jest, by klient posiadający taką kartę rozumiał jej zalety, mechanizm działania i wykorzystywał ją do zarządzania swoimi finansami, a nie traktował ją jedynie jako szybki dostęp do linii kredytowej. Proces zwiększania świadomości klientów pod tym względem już trwa. Świadczy o tym rosnąca średnia liczba transakcji na kartę kredytową, jaką obserwujemy w naszej bazie kart. Podsumowując – tak, tego typu kart w portfelach Polaków jest mniej, ale ci, którzy je posiadają, umieją z nich coraz lepiej korzystać. Tym klientom proponujemy nowe funkcjonalności do obsługi bardziej elastycznych, personalizowanych produktów kartowych. Nie tylko w sferze różnorodności obsługi oprocentowania kredytu, czasowych promocji, ale także tak ważnych elementów, jak raportowanie transakcji. Zapotrzebowanie na tego typu produkty rośnie, obserwujemy dużo wyższe zainteresowanie banków ich rozwojem w porównaniu z 2011 r.

Coraz więcej transakcji – w szczególnoś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI