Prezentacja: Czy w Polsce mogą powstawać innowacje?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2015.05.061.b.267xRozwój innowacji wymaga jednoczesnego zaistnienia co najmniej 4 czynników: potrzeb, innowatorów, funduszy oraz odbiorców. Chyba nikt nie ma wątpliwości co do skali potrzeb zarówno w naszym kraju, jak i w globalnej gospodarce. Wśród Polaków nie brakuje także osób z pomysłami - począwszy od tych całkiem prozaicznych (np. jak zrobić lepszy odkurzacz), skończywszy na tak zaawansowanych technologiach, jak nanomateriały czy optoelektronika.

Wydaje się, że fundusze stanowią coraz mniejszy problem. Od początku maja mamy otwarty flagowy konkurs Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, który tylko na 2015 r. ma przewidzianą alokację w wysokości 1,6 mld zł. Dodać należy, że jest to jeden z kilku konkursów, które będą powtarzane przez kolejne 5 lat. Niemniej regulacje konkursowe mają pewne mankamenty, z których główną jest brak zaliczkowania dla przyznanej dotacji. Tym samym beneficjenci projektów badawczo-rozwojowych, czyli innowacyjne przedsiębiorstwa, które będą miały podpisane umowy dotyczące dotacji i rozliczające co kwartał wydatki na poziomie kilkuset tysięcy lub kilku milionów złotych, będą szukali pomocy w systemie bankowym, w różnego rodzaju pożyczkach pomostowych lub obrotowych. Wydaje się, że po doświadczeniach mijającej perspektywy finansowej banki sprawnie wypełnią tę nową niszę rynkową.

Sukces innowacji jest uzależniony od potencjalnych i rzeczywistych odbiorców. Trwające od XIX w. badania nad dyfuzją, czyli upowszechnieniem i wprowadzeniem w życie innowacji zaowocowały rozróżnieniem przez amerykańskiego naukowca E.M. Rogersa różnych grup odbiorców, do których dotarcie jest decydujące dla sukcesu przedsięwzięcia. Model ten wyróżnia następujące grupy:

Innowatorzy (stanowiący około 2,5 proc. populacji) – otwarci na nowości, dobrze wykształceni i zarabiający, ukierunkowani na wiele źródeł informacji, indywidualiści. To oni, jako pierwsi, zaczynają korzystać z innowacyjnych rozwiązań.

Wcześni naśladowcy (stanowiący około 13,5 proc. populacji) – liderzy opinii, popularni, wykształceni. Przedstawiciele tej grupy chętnie i stosunkowo szybko zaczynają korzystać z rozwiązań, które przeszły pierwszą weryfikację rynku.

Wczesna większość (ok 34 proc. populacji) – rozważni, czas jest dla nich weryfikatorem produktu. Przedstawiciele tej grupy chętnie korzystają z rozwią...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI