Prezentacja CUBE.ITG: Manifest Agile vs. „Agile Bank”

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Metodyka Agile, zwana też zwinnym programowaniem, jest już dobrze znana instytucjom finansowym, a te, które jeszcze jej nie wykorzystują, rozważają jej zastosowanie. Celem Agile jest tworzenie rozwiązań dostosowujących się na bieżąco do zmieniających się wymagań biznesu.

Dzięki tej metodyce możliwe jest zoptymalizowanie procesu wytwarzania oprogramowania, ale o pełnym sukcesie można mówić dopiero po uruchomieniu go w środowisku banku – wykonaniu testów, zaplanowaniu realisów i przygotowaniu infrastruktury technicznej. Może się jednak okazać, że w procesie wytwórczym Agile zderza się ze skostniałą architekturą logiczną i techniczną systemów, narzucającą kaskadowe i często rozbudowane procesy testowe i realisowe. Trafne tu będzie odniesienie do akrobaty w zbroi rycerskiej – trudno od niego wymagać sukcesów przy narzuconych ograniczeniach zewnętrznych.

Kiedy możemy powiedzieć, że jesteśmy Agile?

Do metodyki należy dostosować zarówno proces wytwórczy, jak i środowiska systemowe, architekturę systemów oraz procesy wdrożeniowe. Aby więc realizować projekty w sposób zwinny, reagując na zmieniające się oczekiwania biznesu, niezbędne będą następujące zmiany:

  1. Uelastycznienie architektury systemów banku – Agile Architecture.
  2. Dynamiczne przydzielanie środowisk projektowych – Agile Infrastucture.
  3. Zmiana organizacji testów – Agile Test.

Agile Architecture

Wiele banków boryka się z problemem złożonych systemów centralnych, które z założenia miały integrować wszystkie procesy. Niestety ubocznym skutkiem takiego rozwiązania jest powstanie ociężałych systemów core’owych, które w razie konieczności wprowadzenia zmian, wymagają rozbudowanych procesów testowych i wdrożeniowych. Jednocześnie ograniczenia systemów core’owych nie zawsze pozwalały na obsługę wszystkich produktów w zmieniającym się świecie bankowym, przez co zostały one otoczone innymi systemami produktowymi (do obsługi kart kredytowych, do obsługi produktów klientów korporacyjnych itp.). To z kolei spowodowało, że pojawił się problem z pełną integracją procesów oraz z dostępem do pełnej informacji o kliencie banku.

Aby więc sprawnie reagować na zmieniające się potrzeby rynku, banki szukają metod uelastycznienia swojej architektury z przywróceniem pełnej integracji procesów i informacji o kliencie. Jedną z pomocnych metod jest dekompozycja systemów, która ogranicza wpływ zmian na funkcjonowanie całego systemu bankowego, a ponadto pozwala na integrację procesów zachodzących w poszczególnych systemach produktowych. Dzięki takiemu podejściu możliwe jest uzyskanie znacznie większej elastyczności architektury systemowej oraz uproszczenie procesu wdrożeniowego wprowadzanych zmian.

Cube.ITG ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI