Prezentacja: Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży, BAKCYL

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

kf.2013.k4.foto.033.250xJak mądrze wydawać? Jak zabezpieczyć się na czarną godzinę? Kiedy warto pożyczać? Co to jest RRSO? Jakie są podstawowe zasady dobrego inwestowania? - to tylko kilka pytań, na które odpowiedzi poznają gimnazjaliści uczestniczący w lekcjach w ramach projektu "Bankowcy dla edukacji finansowej młodzieży, BAKCYL".

Na podstawie dostępnych badań można stwierdzić, że poziom edukacji finansowej młodzieży w Polsce jest nadal dalece niewystarczający w stosunku do wymagań nowoczesnego społeczeństwa (np. „Stan wiedzy finansowej Polaków”. Raport Fundacji Kronenberga, przy Citi Handlowy, Dom Badawczy Maison, wrzesień 2009). Tymczasem, jak wskazuje Raport PISA 2012: „Młode pokolenia najprawdopodobniej nie tylko będą musiały zmierzyć się z coraz bardziej narastającą złożonością produktów finansowych, ale będą także ponosiły większe ryzyko finansowe w życiu dorosłym, w porównaniu z ich rodzicami. W szczególności będą ponosić większą odpowiedzialność za zaplanowanie swoich oszczędności i inwestycji emerytalnych oraz za zabezpieczenie swoich potrzeb w zakresie opieki zdrowotnej. Będą musiały korzystać z bardziej wyrafinowanych i zdywersyfikowanych produktów finansowych” (PISA 2012, Ramy Oceny Wiedzy Finansowej, FinLit_Frmwrk_ PISA12, kwiecień 2012, str. 9).

Międzynarodowe organizacje, takie jak OECD, rekomendują „wprowadzanie edukacji finansowej jak najwcześniej w życiu człowieka, a najlepiej włączenie jej do programu szkolnego” (OECD/ INFE. Ogólne Zasady Narodowych Strategii Edukacji Finansowej, czerwiec 2012). W ramach przygotowań do badania PISA 2015, które będzie poświęcone ocenie wiedzy finansowej 15-latków, już w tegorocznym badaniu testowana będzie wiedza z zakresu finansów osobistych i umiejętność jej zastosowania do rozwiązywania problemów finansowych uczniów. Testom z wiedzy finansowej poddani zostaną m.in. uczniowie z Polski. Narastająca intensywność tych działań wskazuje na zgodność instytucji i społeczności międzynarodowej co do szczególnego znaczenia budowy praktycznych kompetencji w obszarze finansów osobistych w grupie wiekowej 13-15. (Financial Education. Special Focus on Children and Youth, European Banking Federation, listopad 2012).

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI