Zakończony właśnie program Bezpieczny Kredyt 2% to dobry moment do rozmowy o tym, jak docelowo powinien wyglądać rynek kredytów hipotecznych
CZYTAJ WIĘCEJPowiedzieli
Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych rozpoczął proces przeglądu alternatywnych wskaźników, które mogą zastąpić WIBOR. Nie ma mowy o tym, że reforma zostaje zatrzymana, ma się ona zakończyć w rozszerzonym jesienią terminie (tj. do końca 2027 r.) i WIBOR będzie zastąpiony nowym wskaźnikiem typu RFR (risk free rate). Podstawowe, kluczowe założenia reformy nie ulegają zmianie.
CZYTAJ WIĘCEJDuże nadzieje wzbudza projekt ustawy deregulującej przepisy prawa gospodarczego, który na początku kwietnia trafił do konsultacji. Projekt uwzględnia postulat branży dotyczący zawierania umów w formie dokumentowej, bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Forma dokumentowa oznacza ułatwienia nie tylko w samym zawieraniu umów, lecz także ich późniejszym aneksowaniu. Przedsiębiorcy i rolnicy nie będą już musieli marnować czasu na dojazd do biur firm leasingowych. Wystarczy wyrażenie zgody przez maila, SMS albo rozmowę wideo
CZYTAJ WIĘCEJDzisiaj opłata za wcześniejszą spłatę kredytu hipotecznego z okresowo stałą stopą nie jest pobierana. Ona nie jest zabroniona, ale jednocześnie nie jest pobierana, ponieważ banki mają świadomość ryzyk, które są związane z pobieraniem w obecnych warunkach tego typu opłat.
CZYTAJ WIĘCEJRząd de facto wysyła dwa sprzeczne sygnały do kredytobiorców. Z jednej strony rozszerza systemową ochronę w sytuacjach, w których rzeczywiście z przyczyn obiektywnych kredytobiorcy nie radzą sobie ze spłatą rat, i to jest Fundusz Wsparcia Kredytobiorców. A z drugiej strony rząd puszcza oko do jednak dość zamożnej grupy kredytobiorców, którzy będą mogli zawiesić raty.
CZYTAJ WIĘCEJW Funduszu Wsparcia Kredytobiorców jest nadal niewykorzystanych ponad miliard złotych, po które nikt potrzebujący się nie zgłosił. W związku z tym – jak logicznie uzasadnić tak palącą potrzebę przedłużenia wakacji kredytowych?
CZYTAJ WIĘCEJChciałabym wierzyć, że jesteśmy w stanie w polskiej gospodarce zbudować system, który będzie oparty na pewności umów zawieranych przez banki ze swoimi klientami
CZYTAJ WIĘCEJBanki komercyjne uzyskują 15% swoich przychodów z leasingu, a banki spółdzielcze 3%. Ta dysproporcja pokazuje, jak dużo niewykorzystanego potencjału mają po swojej stronie banki lokalne.
CZYTAJ WIĘCEJPolska gospodarka potrzebuje wzrostu, a bez rozwijającego się rynku kapitałowego jest to niemożliwe. Jako Minister Finansów będę wspierał jego rozwój i będę prowadził dialog z jego przedstawicielami, w tym z Izbą Zarządzającą Funduszami i Aktywami. Chciałbym również zapewnić, że propozycje zmian legislacyjnych opracowywanych w Ministerstwie Finansów będą konsultowane z rynkiem, aby służyły one konkurencyjności polskiego rynku kapitałowego
CZYTAJ WIĘCEJDziś nie musimy nawet myśleć o pieniądzach, bo one myślą za nas. Jeśli będziemy w stanie zbudować inteligentne narzędzie finansowe, które będzie niewidzialne, wbudowane w system, super spersonalizowane i monitorujące wszystko, co dzieje się w naszym życiu finansowym, to będzie ono przyszłością finansów. Właśnie w tym widzę największe korzyści płynące ze sztucznej inteligencji"
CZYTAJ WIĘCEJUważamy, że nie została zamknięta jeszcze droga dotycząca domagania się tzw. kapitału ekonomicznego, czyli rzeczywistej wartości kapitału. Upadła indeksacja, upadła waloryzacja, ale odzyskanie rzeczywistego kapitału w opinii naszych prawników jest jeszcze cały czas kwestią otwartą
CZYTAJ WIĘCEJTym, co istotne z mojego punktu widzenia, jest naprawa sądownictwa, ponieważ bez tego nie będzie pozytywnego klimatu dla inwestycji, w tym także inwestycji zagranicznych. A druga taka rzecz, na której mi bardzo zależy, to odzyskanie publicznego zaufania do prokuratury. Prokuratura jest bardzo ważnym organem w funkcjonowaniu państwa, natomiast ona musi się zajmować ściganiem przestępczości, staniem na straży praworządności
CZYTAJ WIĘCEJDzisiaj bardzo nas niepokoi niskie zapotrzebowanie na kredyt bankowy i tym samym bardzo niski udział kredytu w aktywach bankowych. Dodatkowo jeszcze banki są dziś de facto „karane” za rozwój akcji kredytowej poprzez naliczanie podatku bankowego, który nie obejmuje finansowania długu państwowego, tylko efektywne finansowanie sfery realnej gospodarki, potrzeb konsumenckich czy inwestycji rozwojowych samorządów.
CZYTAJ WIĘCEJMamy dobrą sytuację w bankowości spółdzielczej. Przez ostatnie 2 lata generujemy na tyle wysokie wyniki finansowe, że stać nas przeprowadzenie różnych projektów informatycznych. I to nawet przy rozproszonym systemie, w którym opieramy się na czterech podstawowych dostawcach
CZYTAJ WIĘCEJ„Możemy upiec przysłowiowych kilka pieczeni na jednym ogniu. Spełnić ambitne cele klimatyczne, zadbać o produkcji zwierzęcą oraz produkować czystą i dostępną energię”
CZYTAJ WIĘCEJJest oczywiste, że nasze oczekiwanie jest takie, że w 2024 roku utworzymy mniej rezerw niż w 2023 roku na portfel kredytów we frankach szwajcarskich
CZYTAJ WIĘCEJ