Port lotniczy w Warszawie najszybciej w UE zdobywa rynek

Port lotniczy w Warszawie najszybciej w UE zdobywa rynek
Fot. stock.adobe.com/whitelook
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Europejski Urząd Statystyczny Eurostat opublikował informacje o komunikacji lotniczej w ubiegłym roku. Branża lotnicza zapomniała już o kryzysie.

#Eurostat: #LotniskoChopina znalazło się dopiero na miejscu 28 pod względem liczby odprawionych pasażerów, ale na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej pod względem dynamiki przewozów @staralliance @gazeta_wyborcza

W 2017 roku komunikację lotniczą wybrało 1 mld 043 mln pasażerów z Unii Europejskiej. Było to o 7 % więcej niż w roku 2016 i o 39 % więcej niż w kryzysowym roku 2009.

Transport lotniczy wewnątrz unijny wzrósł o 7 %, transport między obszarem UE, a krajami spoza Unii o 9 %. Transport wewnątrz unijny stanowił prawie połowę (47%) całego transportu lotniczego w UE, transport między krajami UE, a krajami zewnętrznymi 36 %, zaś 17 % transport krajowy.

Najwięcej pasażerów – jak dotąd – lata z Wielkiej Brytanii

Największą liczbę pasażerów linii lotniczych odnotowano w Wielkiej Brytanii (265 mln), następnie w Niemczech (212 milionów), Hiszpanii (210 milionów), Francji (154 miliony) i Włoszech (144 miliony).

We wszystkich krajach UE odnotowano wzrosty liczby pasażerów. Największe w: Słowenii (+ 20%),  Luksemburgu, Estonii, Bułgarii i Czechach (+ 19%), Rumunii, Chorwacji i Malcie (+ 18%). Liczba pasażerów polskich wzrosła o 17 %, podobnie jak portugalskich.

Kraje, mające największą liczbę pasażerów też zwiększyły przewozy, choć w mniejszym stopniu. Pasażerów hiszpańskich było w 2017 roku o 8 % więcej niż rok wcześniej, a brytyjskich o 6 %  więcej.

Lotnisko Heathrow w Londynie pozostało najbardziej ruchliwym portem pasażerskim w UE. Odprawiono na nim w 2017 roku 78 milionami pasażerów, czyli o 3 % więcej niż w roku 2016. Kolejne miejsca zajęły porty lotnicze: Charlesa de Gaulle’a w Paryżu (69 milionów, wzrost o  5%), Schiphol w Amsterdamie (68 mln, wzrost o 8%), Frankfurt nad Menem (64 miliony, wzrost o  6%) i Barajas w Madrycie (52 miliony, wzrost o  6%). Kolejne miejsca zajęły lotniska: El Prat w Barcelonie (47 mln, wzrost o 7%), Gatwick w Londynie (46 mln, wzrost o 6%), Monachium (45 mln, wzrost o 6%) i Fiumicino w Rzymie  (41 mln, spadek o 2 %)

Lotnisko w Warszawie małe, ale najszybciej zdobywa rynek

Lotnisko Chopina w Warszawie znalazło się dopiero na miejscu 28 pod względem liczby odprawionych pasażerów (15 mln 757 tys.), ale na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej pod względem dynamiki przewozów – wzrost o 22,7 %. Warszawa pod względem dynamiki wyprzedziła Lizbonę (wzrost o 18,8 %), Pragę (wzrost o 18,3 %), Mediolan (wzrost o 14,1 %) i Brukselę (wzrost o 13,8%).

Z pierwszej trzydziestki europejskich lotnisk spadki przewozów, oprócz lotniska Fiumicino zanotowało tylko berlińskie lotnisko Tegel (o 3,7%).

W transporcie między obszarem UE, a krajami do niej nie należącymi na pierwszym miejscu było londyńskie Heathrow (46 mln), natomiast w lotach wewnątrzunijnych pierwsze miejsce zajęło Schiphol w Amsterdamie (41 milionów).

Największym lotniskiem obsługującym loty krajowe było Bajaras w Madrycie, na którym w 2017 roku odprawiono 15 milionów pasażerów, udających się do innych lotnisk hiszpańskich.