Polska Bezgotówkowa: wygoda dla klientów, wzrost sprzedaży dla firm

Polska Bezgotówkowa: wygoda dla klientów, wzrost sprzedaży dla firm
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rosnąca popularność płatności bezgotówkowych wśród konsumentów nie zawsze idzie w parze z decyzją przedsiębiorców, by zakupić terminale płatnicze i umożliwić klientom tę formę dokonywania transakcji. Dlatego powstał Program "Polska Bezgotówkowa" kierowany do przedsiębiorców, którzy w ciągu ostatniego roku nie przyjmowali płatności kartami, a chcieliby zacząć.

#Przedsiębiorcy, którzy skorzystają z programu, otrzymują dofinansowanie ze strony @bezgotowkowa, czyli pokrycie kosztów terminala płatniczego do przyjmowania transakcji bezgotówkowych, a także miesięcznych kosztów jego najmu obsługi transakcji bezgotówkowych #PolskaBezgotówkowa

– 56 proc. Polaków, robiąc zakupy, preferuje płatności bezgotówkowe. Korzystanie z transakcji bezgotówkowych zwiększa konkurencyjność wśród przedsiębiorców i generuje dodatkowy zysk – podkreślił Łukasz Czech z Departamentu Klientów Małych i Średnich Przedsiębiorstw PKO Banku Polskiego. Właśnie dlatego od stycznia br. w Polsce działa Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego Polska Bezgotówkowa.

To wspólna inicjatywa uczestników rynku usług płatniczych: wydawców kart, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych Visa i Mastercard przy udziale Związku Banków Polskich oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Podmioty te powołały Fundację Polska Bezgotówkowa, która realizuje program.

Pokrycie kosztów terminala płatniczego

Inicjatywa jest skierowana do przedsiębiorców, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie przyjmowali płatności kartami płatniczymi, a także tych, którzy otwierają nowy biznes.

– Przedsiębiorcy, którzy skorzystają z programu, otrzymują dofinansowanie ze strony Fundacji, czyli pokrycie kosztów terminala płatniczego do przyjmowania transakcji bezgotówkowych, a także miesięcznych kosztów najmu terminala płatniczego oraz obsługi transakcji bezgotówkowych – wyjaśnia Czech.

Większość płatności kartami w sklepach to płatności zbliżeniowe

Witold Siekierzyński, rzecznik prasowy e-Service, zaznaczył z kolei, że już teraz większość płatności kartami w sklepach to płatności zbliżeniowe.

– Jest to wygodna forma, ponieważ klient nie musi obawiać się o bezpieczeństwo transakcji, a także, że zabraknie gotówki czy zostanie ona skradziona. Z kolei przedsiębiorca może być pewny, że te transakcje szybciej będą procesowane – zaznaczył.

Większe bezpieczeństwo prowadzonej działalności

– Korzystanie z transakcji bezgotówkowych to bezpieczeństwo prowadzonej działalności. Przedsiębiorcy nie muszą jeździć z gotówką po mieście, odprowadzać jej do banku, przyjmują po prostu transakcję w formie bezgotówkowej i następnego dnia otrzymują księgowanie na rachunku – dodaje Łukasz Czech.

– Nie wyobrażam sobie prowadzenia w tej chwili sklepu bez udostępnienia możliwości płatności kartą czy telefonem swoim klientom – mówi Małgorzata Milewska, właścicielka marki z odzieżą dziecięcą „beWOW”, która przystąpiła do Programu.

Wzrost sprzedaży

– Największa korzyść, jaką zauważyłam po wprowadzeniu możliwości płacenia kartą bądź telefonem, to wzrost sprzedaży – dodała. – Wprowadzenie płatności kartą i telefonem w moim sklepie przyciąga dużo większą liczbę klientów. Większość osób, w tej chwili, nie nosi przy sobie gotówki, a jeżeli nosi to są to niewielkie kwoty. W przypadku odzieży dziecięcej często są to zakupy spontaniczne, więc wtedy płatność kartą bardzo się przydaje – zaznaczyła.

W Polsce brakuje kilkuset tysięcy terminali płatniczych

Według ekspertów Fundacji Polska Bezgotówkowa w Polsce brakuje kilkuset tysięcy terminali płatniczych. Wskazuje na to zarówno porównanie liczby terminali do liczby kas fiskalnych, jak i porównanie nasycenia terminalami na rynku w Polsce i w innych krajach UE. Zgodnie z przyjętymi przez Fundację założeniami, przedsiębiorcy mogą zgłaszać swój udział do programu w ciągu 3 lat, czyli do końca 2020 r.

Fundacja Polska Bezgotówkowa została powołana w lipcu 2017 r. w związku z porozumieniem zawartym przez Związek Banków Polskich, ówczesnego Ministerstwa Rozwoju, Visa oraz Mastercard.

Źródło: Centrum Prasowe PAP