Polska Bezgotówkowa: w roku 2022 ponad miliard transakcji

Polska Bezgotówkowa: w roku 2022 ponad miliard transakcji
Zbigniew Wiśniewski, Fot. FPB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Fundacja Polska Bezgotówkowa kończy rok 2022 rekordowym wzrostem aktywności terminali w ramach Programu. W porównaniu do 2021 r. obrót transakcji bezgotówkowych był o prawie 40% wyższy i wyniósł 30,1 mld zł. Fundacja odnotowała również wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których w 2022 r. było 461,7 mln - o 28% więcej niż rok wcześniej. Z kolei obszarem z największą dynamiką aktywności terminali był sektor publiczny - wartość transakcji wzrosła o prawie 63% w porównaniu do 2021 roku, poinformowała FPB.

– Miniony rok był pod wieloma względami przełomowy zarówno dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, jak również dla rynku płatności. 1 stycznia 2022 r. weszły w życie przepisy obligujące przedsiębiorców korzystających z kas fiskalnych do przyjmowania płatności bezgotówkowych. W następstwie tych przepisów odnotowaliśmy absolutny rekord popularności Programu.

Ponadto w pierwszej połowie roku agenci rozliczeniowi rozpoczęli produkcyjną obsługę terminali w telefonie, a my jako Fundacja wspieraliśmy nie tylko ich finansowanie, ale również edukację przedsiębiorców i konsumentów w tym obszarze. Aplikacja jest bardzo popularna zwłaszcza wśród małych i mobilnych przedsiębiorców – w ciągu zaledwie kilku miesięcy w ramach Programu zgłoszonych zostało blisko 2,5 tysiąca urządzeń. Prognozujemy, że terminali w telefonie będzie przybywać jeszcze szybciej.

W grudniu 2022 r. sukcesem zakończył się proces wdrożenia płatności w Izbach i Urzędach Skarbowych – w sumie zainstalowano ponad 1800 terminali płatniczych – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Czytaj także: Polacy chcą „czynić dobro” bezgotówkowo

1,3 mld transakcji za pomocą terminali tradycyjnych i w telefonie

Do końca grudnia 2022 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło ponad 408 tysięcy podmiotów, które łącznie otrzymały prawie 562 tysiące urządzeń do przyjmowania płatności. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie zrealizowano blisko 1,3 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 75 mld zł. Fundacja odnotowała największy przyrost procentowy urządzeń w branży kosmetycznej (+32%), samochodowej (mechanicy + 32%) i na mniejszych stacjach benzynowych (+30%).

– Docieramy z Programem tam, gdzie najbardziej brakuje infrastruktury płatniczej. Są to z jednej strony małe i średnie przedsiębiorstwa, które do tej pory nie miały okazji zaoferować swoim klientom wyboru metod płatności, a także mniejsze miejscowości, gdzie liczba terminali w przeliczeniu na mieszkańca jest niższa niż w dużych miastach.

Skupiamy się nie tylko na tym, aby udostępniać rozwiązania płatnicze, ale również edukujemy przedsiębiorców i konsumentów – uczymy świadomego i bezpiecznego korzystania z usług bankowych oraz kart płatniczych i płatności w Internecie.

Te działania pozytywnie wpływają na ubankowienie oraz wzrost wydawnictwa kart w Polsce – dodaje wiceprezes Zbigniew Wiśniewski.

Czytaj także: Fundacja Polska Bezgotówkowa: finansowanie terminali i aplikacji płatniczych wydłużone do 12 miesięcy

Akademia Przedsiębiorcy – wsparcie dla MSP

Program Polska Bezgotówkowa pomógł wielu przedsiębiorcom pokonać barierę kosztową oraz poznawczą (np. dzięki materiałom z Akademia Przedsiębiorcy).

Dalszy rozwój programów nastawionych na cyfryzację (jak np. działania w zakresie wdrażania rozwiązań w zakresie Smart City/Smart Village czy elektromobilności) sprawi, że korzystanie z elektronicznych form płatności stanie się jeszcze bardziej powszechne.

Od stycznia 2023 r. w ramach Programu działa 12-miesięczny okres finansowania terminali i aplikacji płatniczych na urządzenia mobilne. Fundacja pokrywać będzie również koszty finansowe obsługi transakcji do kwoty 100 tys. zł obrotu na terminal.

Czytaj także: Prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa o nowych zasadach finansowania terminali płatniczych

Źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa / FPB