Polsce potrzebne nowe sposoby finansowania projektów infrastrukturalnych

Polsce potrzebne nowe sposoby finansowania projektów infrastrukturalnych
Fot. stock.adobe.com/rangizzz
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wartość unijnych środków przeznaczanych na modernizację i rozwój polskiej infrastruktury będzie maleć w najbliższych latach, dlatego już teraz trzeba poszukać alternatywnych sposobów finansowania. Jednym z rozwiązań może być współpraca z międzynarodowymi funduszami inwestycyjnymi wyspecjalizowanymi w finansowaniu infrastruktury, uważa Peter Haykowski, starszy dyrektor inwestycyjny funduszu Meridiam.

Polsce potrzebne nowe sposoby finansowania projektów infrastrukturalnych

– Już wiemy, że najprawdopodobniej w ramach następnego budżetu unijnego, na lata 2021-2027, Polska otrzyma mniej niż dotąd środków, które są konieczne do rozwoju infrastruktury i innych sektorów gospodarki. Dlatego trzeba szukać finansowania wśród instytucji i rozwiązań, które nie są typowymi na polskim rynku – powiedział Haykowski w rozmowie z ISBnews.

– Aby utrzymać wysokie tempo rozwoju trzeba szukać niestandardowych rozwiązań, które nie są typowe dla projektów realizowanych do tej pory w Polsce. Trzeba zacząć myśleć niestandardowo o finansowaniu każdego dużego projektu – podkreślił.

Niestandardowe podejście przy CPK

Zdaniem Haykowskiego, przykładem gdzie takie niestandardowe podejście do finansowania mogłoby być zastosowane jest Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Według szacunków polski hub lotniczy ma kosztować około 30-35 mld zł, z czego około 20 mld zł pochłonie budowa samego lotniska.

– Ryzyka związane z realizacją tak wielkich projektów inwestycyjnych są ogromne i dlatego pozyskanie finansowania na tej skali inwestycje będzie wielkim wyzwaniem. Rozwiązaniem może być podzielenie tego przedsięwzięcia na mniejsze projekty i pozyskanie finansowania dla poszczególnych z nich, sięgając po rozwiązania niestandardowe, rzadko dotąd stosowane w Polsce i dostosowane indywidualnie do ryzyka zawartego w tych mniejszych projektach – ocenił Haykowski.

Fundusze infrastrukturalne są przyzwyczajone do analizowania ryzyk

Jego zdaniem, należy podzielić inwestycję na mniejsze projekty z których część może być finansowana bezpośrednio przez Skarb Państwa, a inne przez banki lub fundusze dłużne a także kapitał specjalizujący się w danym ryzyku, na przykład przez fundusze specjalizujące się w inwestowaniu w infrastrukturę, takie jak Meridiam.

– Są w tym projekcie ryzyka, które będą wymagały jeszcze bardziej indywidualnego podejścia, a nie widzę w tym momencie na polskim rynku kapitału ani chętnego do wejścia w tak ryzykowne projekty, ani know-how, jak takie ryzyka sfinansować. Nie jest to kwestia bezpośredniego importu rozwiązań na świecie, tylko raczej pozyskania wiedzy i dostosowania ich do polskich realiów i struktury danego projektu – powiedział Haykowski.

– Fundusze infrastrukturalne, są przyzwyczajone do analizowania ryzyk związanych z inwestowaniem w infrastrukturę. I tak linia kolejowa, czy dojazd drogowy do lotniska mogą być finansowane przez tego rodzaju fundusze – dodał.

Fundusz Meridiam powstał we Francji w 2005 r. Działa globalnie poprzez 8 biur i 7 funduszy. Wartość zarządzanych przez nie aktywów wynosi 6,2 mld euro.

Źródło: ISBnews