Polacy w większości płacą bezgotówkowo, ale w sprawie przyszłości gotówki są podzieleni

Polacy w większości płacą bezgotówkowo, ale w sprawie przyszłości gotówki są podzieleni
Źródło: WIB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Blisko 65% Polaków jako najczęstszą formę płatności wybiera kartę płatniczą, z której najchętniej korzystamy w centrach handlowych i sklepach wielkopowierzchniowych (76%), a także na stacjach benzynowych (52%). Wśród badanych 31% nie zauważa większych trudności w płaceniu bezgotówkowo. Coraz więcej Polaków uważa również, że rozwój nowoczesnych płatności w Polsce powinien przyspieszyć - to zdanie 36% respondentów, czyli aż o 10 p. p. więcej niż w 2020 roku. To główne wnioski z badania "Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2021" zaprezentowanego przez Warszawski Instytut Bankowości (WIB), w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej "Warto Bezgotówkowo".

Popularność płatności bezgotówkowych sukcesywnie rośnie, a pandemia COVID-19 jedynie utrwaliła ten trend. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez pracownię Pollster na zlecenie WIB, 22% Polaków deklaruje, że ich podstawową formą płatności jest gotówka.

Z kolei, wśród płatności bezgotówkowych najlepiej przyjęły się karty płatnicze (55%), kody BLIK (35%) oraz płatności internetowe oferowane m. in. przez system PayPal czy Przelewy24 (32%).

– Dynamiczny rozwój transakcji bezgotówkowych jest już utrwalonym trendem na polskim rynku – mówi Włodzimierz Kiciński, Przewodniczący Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego, Wiceprezes ZBP.

Celem jest, aby płatność kartą czy urządzeniem była możliwa w takim samym wymiarze i skali, jak w przypadku tradycyjnej gotówki

– Dzieje się to przy dużym udziale polskiego sektora bankowego, postrzeganego jako jednego z liderów cyfryzacji w naszym kraju. Jednocześnie pragnę podkreślić, że celem jest, aby płatność kartą czy urządzeniem była możliwa w takim samym wymiarze i skali, jak w przypadku tradycyjnej gotówki.

Oczywiście jednak obrót bezgotówkowy to także wiele korzyści płynących dla gospodarki i społeczeństwa – podkreśla Wiceprezes Związku Banków Polskich.

Jak dodaje Grażyna Ciurzyńska, Prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa:

– Upowszechnienie i promocja obrotu bezgotówkowego wśród polskich obywateli jest kluczowa dla rozwoju naszego kraju. Fundacja aktywnie wspiera budowę spójnego ekosystemu nowoczesnych, cyfrowych płatności powiązanych z szeroką gamą usług wśród obywateli, stąd nasze zaangażowanie także w kampanię „Warto Bezgotówkowo”.

Czytaj także: Tydzień Płatności Bezgotówkowych: terminale płatnicze bez opłat i portfel na karty w prezencie od eService

Dostępność obrotu bezgotówkowego

Według dostępnych danych, sieć infrastruktury obrotu bezgotówkowego w Polsce rozwija się w szybkim tempie na tle państw Europy. Polacy chcą korzystać z nowoczesnych płatności podczas wyjazdów zagranicznych (28%), ale nie brakuje obaw z tym związanych. Blisko co czwarty badany (23%) przyznaje, że w przypadku wizyty w innym kraju woli jednak płacić gotówką.

Upowszechnienie i promocja obrotu bezgotówkowego wśród polskich obywateli jest kluczowa dla rozwoju naszego kraju

Z badania WIB wynika również, że mimo dużej popularności transakcji bezgotówkowych, Polacy wskazują miejsca, w których nie ma terminali płatniczych lub jest ich niewiele. Respondenci wskazują przy tym przede wszystkim targi i bazarki (61%), sklepy spożywcze oraz mniejsze punkty usługowe takie jak: szewc, krawiec, kwiaciarnia czy warsztat samochodowy (33%). Co ciekawe płatności bezgotówkowe są także coraz częściej dostępne w urzędach i instytucjach publicznych – jedynie 13% badanych wskazuje na deficyt terminali płatniczych w tych miejscach.

Dalszy rozwój płatności to budowa pełnych i kompleksowych ekosystemów płatności cyfrowych, łączących usługi, mieszkańców i przedsiębiorców

– Branża finansowa dynamicznie się rozwija, oferując przedsiębiorcom i klientom innowacyjne, cyfrowe, wygodne i oszczędne sposoby rozliczeń. Badanie wskazało, że konsumenci oczekują możliwości wyboru płatności nie tylko robiąc zakupy stacjonarne, ale również korzystając z rosnącej oferty e-commerce.

Jako Fundacja rozpoznajemy potrzeby obywateli. Od początku października wystartowaliśmy z obsługą płatności online dla urzędów centralnych, samorządów, sądów i publicznej służby zdrowia. Dalszy rozwój płatności to budowa pełnych i kompleksowych ekosystemów płatności cyfrowych, łączących usługi, mieszkańców i przedsiębiorców – mówi dr Paweł Widawski, Wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Czytaj także: Terminale płatnicze dla sołtysów i płatności kartami online w urzędach

Ważna możliwość wyboru formy płatności

Co piąty Polak preferuje płatności gotówką (21%), co powoduje, że są również częstymi użytkownikami bankomatów. Najczęściej wypłacane kwoty to przedział od 100 do 200 zł (25%). Nieco rzadziej (23%) są to wyższe wartości wahające się od 200 do 500 zł. Należy jednak także wskazać, że powoli, ale rośnie odsetek osób deklarujących brak korzystania z bankomatu (wzrost z 8% w 2019 r. do 14% w 2021 roku).

Polacy, mimo rosnącego zainteresowania korzystaniem z karty, chcą mieć możliwość decyzji o formie płatności – 49% respondentów uważa, że tempo rozwoju obrotu bezgotówkowego w naszym kraju powinno pozostać na dotychczasowym poziomie.

Powoli, ale rośnie odsetek osób deklarujących brak korzystania z bankomatu (wzrost z 8% w 2019 r. do 14% w 2021 roku)

Na szczególną uwagę zasługuje jednak fakt, że badani dużo częściej (wzrost o 10 p.p. do poziomu 36%) niż w roku ubiegłym podkreślali, że rozwój płatności bezgotówkowych powinien przyspieszyć, ograniczając tym samym rolę gotówki.

WIB zapytał również Polaków co mogłoby ich przekonać do częstszego korzystania z karty. 38% respondentów odpowiedziało, że byłyby to korzystniejsze warunki cenowe (38%) oraz możliwość płacenia bezgotówkowo w większej liczbie miejsc. Dla 27% respondentów przekonujący byłby fakt, że ta forma płatności stała się najbezpieczniejszą z możliwych.

Badanie „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2021”

Więcej informacji o badaniu i kampanii na WartoBezgotowkowo.pl

Materiały edukacyjne dostępne również na GotowiBezgotowkowi.pl

Źródło: aleBank.pl