Polacy kontra rachunek bankowy: 18 proc. nie wie, ile kosztuje prowadzenie konta

Polacy kontra rachunek bankowy: 18 proc. nie wie, ile kosztuje prowadzenie konta
Fot. Pixabay,com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Według NBP 17% Polaków nie ma konta osobistego. Z badań na zlecenie Nest Banku wynika z kolei, że ponad 18% z nas nie wie, ile miesięcznie kosztuje ich prowadzenie rachunku. Wchodząca w życie w sierpniu 2018 roku nowelizacja Ustawy o usługach płatniczych, nakładająca na banki obowiązek oferowania bezpłatnego podstawowego rachunku płatniczego, wywoła zamieszanie na rynku rachunków osobistych. Bankowcy liczą jednak także, że wpłynie na świadomość finansową Polaków.

Polacy kontra rachunek bankowy: 18 proc. nie wie, ile kosztuje prowadzenie konta #NestBank

– Już od dawna zachęcamy klientów do korzystania z bezwarunkowo bezpłatnego Nest Konta. W popularyzacji prostych rozwiązań widzimy ogromną szansę na zwiększenie zaufania Polaków do instytucji finansowych i ich wiedzy na temat zarządzania domowym budżetem – mówi Agnieszka Porębska-Kość z Nest Banku.

W marcu 2017 r. warunkowo darmowe konto w banku posiadało 56% Polaków – wynika z badania przeprowadzonego przez instytut Kantar Millward Brown na zlecenie Nest Banku. Ponad 26% z nas świadomie płaciło za prowadzenie rachunku, a 18 % nie miało pojęcia jakie koszty ponosi. Biorąc pod uwagę 17% rodaków nie mających w ogóle rachunku bankowego, rynek finansowy ma jeszcze wiele do zrobienia w zakresie edukacji bankowej Polaków.

Dużo może zmienić zmiana Ustawy o usługach płatniczych z 30 listopada 2017 roku. Od 8 sierpnia 2018 roku nowe przepisy nałożą na banki obowiązek oferowania tzw. podstawowego rachunku płatniczego. Co to oznacza w praktyce? – Podstawowy rachunek płatniczy będzie mógł założyć każdy Polak, pod warunkiem, że nie posiada innego konta osobistego w polskiej walucie. Jego otwarcie nie będzie mogło się wiązać z żadnymi opłatami. Co więcej, banki nie będą mogły warunkować dostępu do niego skorzystaniem z innych usług – wyjaśnia Agnieszka Porębska-Kość z Nest Banku.

Co wprowadza nowelizacja?

Zgodnie z nowymi przepisami, bezpłatne ma być zarówno założenie, jak i prowadzenie konta, obsługa karty płatniczej, wypłaty z bankomatów własnych banków oraz 5 darmowych wypłat w miesiącu z bankomatów innych banków. Ponadto w każdym miesiącu będziemy mogli bezpłatnie zrealizować 5 transakcji, w tym: zlecenia przelewów, polecenia zapłaty, zlecenia stałe. – Bezwarunkowo bezpłatny rachunek jest w Nest Banku od dawna dostępny w stałej ofercie i cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem klientów. Jasne zasady przyciągają zarówno klientów sprawnie poruszających się w bankowym świecie, jak i tych obawiających się powierzyć swoje pieniądze instytucji finansowej –  zauważa Agnieszka Porębska-Kość.

Nowelizacja ustawy może wprowadzić na rynku bankowym spore zamieszanie. Część klientów może zdecydować  się na zamknięcie kont, za które płacili, aby skorzystać z bezpłatnej oferty. Rynek liczy jednak przede wszystkim na to, że na usługi bankowe zdecyduje się spora część z 17%, które według NBP nie posiadają żadnego rachunku osobistego.

Dostęp do usług bankowych dla wszystkich

– To ważne, żeby dostęp do usług bankowych mieli wszyscy, niezależnie od tego, jak regularny mają przychód czy jak często płacą kartą – mówi Agnieszka Porębska-Kość. – Dla banków zmiany w ustawie będą szansą na dotarcie do nowej grupy klientów i na przekonanie ich do swoich usług. Z kolei klienci, którzy nie ufali do tej pory bankom, zyskają wiele nowych możliwości wynikających z posługiwania się chociażby płatnościami bezgotówkowymi. Zwiększy się również bezpieczeństwo ich pieniędzy i możliwość kontroli wydatków – zauważa Agnieszka Porębska-Kość.

Dostęp do darmowego rachunku osobistego w każdym banku to nie jedyna zmiana dla klientów polskich instytucji finansowych. Ustawodawca przewidział szereg zmian również w zasadach informowania o usługach. Ujednoliceniu ulegnie między innymi nazewnictwo oraz standard informowania o opłatach. Wszystko to ma zwiększyć przejrzystość usług bankowych i komfort klientów.

Źródło: Nest Bank