Polacy chcą „czynić dobro” bezgotówkowo

Polacy chcą „czynić dobro” bezgotówkowo
Joanna Erdman, fot. FPB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W styczniu zapraszamy do wspierania zbiórek i aukcji w ramach Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy poprzez eSkarbonki (wosp.org.pl) mówi Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Rozwój infrastruktury płatniczej w obszarze NGO jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania osób, które na co dzień korzystają z płatności kartą i coraz częściej sięgają też po bezgotówkowe wpłaty na rzecz potrzebujących. Z kolei dla stowarzyszeń i organizacji pożytku publicznego elektroniczne kwesty to szansa na zwiększenie zasięgu zbiórek i szersze dotarcie do darczyńców, czytamy w informacji Fundacji Polska Bezgotówkowa.

– Obserwujemy coraz większe zapotrzebowanie na innowacyjne formy wsparcia i jednocześnie dużą otwartość darczyńców. Elektroniczne zbiórki i nowoczesne rozwiązania płatnicze pozwalają fundacjom i stowarzyszeniom na realizację projektów ponadlokalnych. Te innowacyjne formy pomocy są również bezpieczniejsze, gdyż umożliwiają większą kontrolę organizacji i weryfikację zarówno celu zbiórki, jak i kwoty zebranych funduszy – komentuje Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Czytaj także: Terminal zamiast puszki: bezgotówkowy fundraising będzie zyskiwał na znaczeniu

Badanie „Dobroczynność zdaniem Polek i Polaków. Co zachęca, a co jest barierą?”

Blisko co trzeci respondent, który wziął udział w badaniu „Dobroczynność zdaniem Polek i Polaków. Co zachęca, a co jest barierą?”[1] zadeklarował, że czynnikiem, który mógłby zmotywować do przekazywania większych wpłat na cele dobroczynne, jest właśnie forma płatności.

Ankietowani oczekują od fundacji i stowarzyszeń więcej opcji płatności online oraz łatwiejszej obsługi płatności przez stronę internetową. Dane portalu zrzutka.pl, za 2021 r. pokazują natomiast, że w ciągu roku internauci wpłacili blisko ćwierć miliarda złotych korzystając tylko z tej jednej platformy crowdfundingowej.

Elektroniczne rozwiązania (jak np. eSkarbonki Mastercard) są też od lat z powodzeniem wykorzystywane podczas Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Ponadto coraz więcej firm przyłącza się do inicjatywy WOŚP tworząc własne eSkarbonki i zachęcając swoich pracowników oraz klientów
do wpierania tej szczytnej, docenianej przez miliony Polaków, inicjatywy.

– Fundacja Polska Bezgotówkowa aktywnie uczestniczy w rozwoju cyfrowych form pomocy. Przez cały zeszły rok wspieraliśmy agentów rozliczeniowych organizujących elektroniczne zbiórki prowadzone na rzecz Ukrainy.

Działaliśmy również wspólnie z organizacją Caritas, promując bezgotówkowe formy wspierania potrzebujących w terminalach. Dzięki wsparciu Fundacji, do wybranych parafii trafiły zbliżeniowe datkomaty od naszych partnerów.

W styczniu zapraszamy do wspierania zbiórek i aukcji w ramach Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy poprzez eSkarbonki (wosp.org.pl) – dodaje Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Czytaj także: Mastercard: rekordowe zbiórki na rzecz WOŚP dzięki eSkarbonce oraz akcji na Twitterze

Potencjał tkwi w małych gestach

Od zeszłego roku Fundacja współpracuje z BetterPOS, twórcą projektu Donateo, w zakresie promowania mikrodonacji w płatnościach bezgotówkowych. Platforma ułatwia biznesowi odpowiedzialnemu społecznie  wspieranie organizacji charytatywnych w Polsce przez wdrażanie nowoczesnych technologii finansowych, w tym systemu mikrodonacji na terminalach płatniczych w punktach handlowych największych sieci detalicznych oraz na platformach e-commerce.

– Partnerstwo z Fundacją Polska Bezgotówkowa, w zakresie promowania mikrodonacji w Polsce, to dla nas ważny element w misji, jaką jest tworzenie kultury dobroczynności w naszym kraju.

Pragniemy towarzyszyć Polkom i Polakom wszędzie tam, gdzie przy okazji codziennych zakupów offline lub online dokonują płatności bezgotówkowych oraz pragną wesprzeć potrzebujących – podkreśla Krzysztof Adamski, CEO BetterPOS i pomysłodawca projektu Donateo.

Od początku funkcjonowania projektu Donateo, już ponad 20 mln Polaków zetknęło się z taką formą wsparcia. Przekazanie mikrodatku możliwe jest w ponad 5 tys. punktów sprzedaży w całej Polsce. Pojedyncze datki to niewielkie sumy, wpłacane podczas regularnych zakupów, jednak ich masowa skala pozwala na zebranie konkretnych kwot, które realnie mogą pomóc potrzebującym.

W 2022 r. za pomocą aplikacji Donateo zebrano ponad 4 mln złotych na potrzeby różnych organizacji dobroczynnych.

Czytaj także: Fundacja Polska Bezgotówkowa i Donateo promują innowacje płatnicze


[1]ABR Sesta, Bank Żywności SOS, Fundacja WWF, SYNO Poland, Unicef Polska, Dobroczynność zdaniem Polek i Polaków, 2021: https://www.wwf.pl/sites/default/files/inline-files/Raport_2021_11_26.pdf

Źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa / FPB