Pocztowe biznes-trendy 2022: sektor bankowy z największym udziałem w wolumenie

Pocztowe biznes-trendy 2022: sektor bankowy z największym udziałem w wolumenie
Źródło: Speedmail
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rok 2022 nie był łatwy dla biznesu. Zarówno mniejszym firmom, jak i ogromnym korporacjom przyszło zmierzyć się z wieloma zmianami i koniecznością dostosowania się do nowych realiów. Szalejąca inflacja czy rosnące koszty działalności to tylko część ich nowej rzeczywistości, bo ubiegły rok upłynął także pod znakiem coraz większego nacisku na ekologię i zrównoważony rozwój. Okazuje się, że wymienione czynniki nie pozostały bez wpływu na firmową korespondencję. Jak zatem - na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy - kształtowały się pocztowe biznes-trendy i jakie są perspektywy na przyszłość? - komentarz firmy Speedmail.

Tradycyjna korespondencja papierowa, choć coraz częściej wypierana przez komunikację elektroniczną, wciąż ma kluczowe znaczenie dla wielu obszarów gospodarki.

– Zgromadzone przez nas dane pokazują, że w 2022 roku analogowe formy komunikacji były najchętniej wykorzystywane przez sektor bankowo-finansowy. W naszej strukturze sprzedaży branża obejmująca banki czy firmy ubezpieczeniowe, zajęła bowiem pierwsze miejsce i odpowiadała za blisko 27 proc. liczby wszystkich naszych zleceń. W tym przypadku pozycja lidera nie zmienia się od lat, co wynika ze specyfiki działalności.

Podobnie jest w przypadku sektora telekomunikacyjnego, zajmującego drugą lokatę z wynikiem 17 proc. oraz energetycznego i windykacyjnego, znajdujących się na trzecim miejscu ex aequo z 11-proc. udziałem w wolumenie – mówi Janusz Konopka, prezes Zarządu Speedmail.

Czytaj także: Poczta Polska wygrała przetarg na obsługę administracji skarbowej w całej Polsce

Samorządy z coraz większym udziałem w wolumenie niezależnych operatorów pocztowych

Drastyczne podwyżki cen dały się we znaki nie tylko firmom, ale także samorządowym kasom. Administracja publiczna, jako jeden z większych nadawców tradycyjnej korespondencji, mocno odczuła nie tylko wyższe rachunki za prąd czy gaz, ale także zmianę cennika Poczty Polskiej, bo ta w roku 2022 podniosła ceny aż dwukrotnie. Sposobem na oszczędności okazał się wybór niezależnego operatora pocztowego.

– Dane za ostatnie 12 miesięcy jednoznacznie wskazują, że coraz więcej jednostek samorządowych i spółek miejskich jest otwartych na współpracę z operatorem prywatnym.

Udział JST w strukturze naszej sprzedaży rośnie nieustannie. W 2020 wynosił 6,7 proc., w 2021 – 7,4 proc., a w 2022 już 8,7 proc. – komentuje Janusz Konopka. 

Wzrosty obserwujemy także w przypadku szeroko pojętego e-commerce. W tym sektorze Speedmail odnotował w 2022 podwojenie sprzedaży – z 1,8 proc. do 3,5 proc. rok do roku. Zmiana wynika z rozwoju usług świadczonych przez spółkę dla tego segmentu rynku.

Czytaj także: Postępowania windykacyjne napędzają obroty operatorów pocztowych

Firmy windykacyjne i energetyczne od lat w czołówce nadawców

Firmy energetyczne oraz te zajmujące się odzyskiwaniem należności, mimo że nie są największymi nadawcami dla Spółki, to od lat utrzymują podobny udział w strukturze sprzedaży – tj.  od 10 proc. w 2020 do 11 proc. w 2022 – i nie wykazują większych wahań, a ich stabilność wpływa na kształt całego rynku pocztowego.

W przypadku windykacji nie bez znaczenia pozostaje także wciąż postępujący kryzys gospodarczy oraz coraz większa skłonność Polaków do niepłacenia rachunków w terminie czy zaciągania długów.

– W przypadku postępowania windykacyjnego papierowa korespondencja zdecydowanie potwierdza swoją wartość. Listowne monity podnoszą wiarygodność wysyłającego i nadają sprawie większą wagę. Co więcej, drukowana forma sprawia, że wysłany list nabiera mocy dokumentu, który może być wykorzystany w dalszym postępowaniu. Wiarygodność i skuteczność tej formy doręczeń doceniają nie tylko firmy zajmujące się zarządzaniem należnościami.

Z korespondencji tego typu równie chętnie korzystają firmy energetyczne, chcące skutecznie dochodzić w ten sposób terminowego płacenia rachunków – dodaje Janusz Konopka.

Polacy chcą być EKO – telekomunikacja stawia na e-faktury

Rok 2022 w niektórych sektorach przyniósł spadki. Wśród nich jest telekomunikacja, która jeszcze w 2021 odpowiadała za 19 proc. sprzedaży Speedmail. Obecnie jest to już 17 proc., co wynika z polityki zrównoważonego rozwoju i konsekwentnego odchodzenia od papierowych faktur. Firmy telekomunikacyjne mają tę możliwość, ponieważ w przypadku rachunków, które stanowią lwią część wysyłek, nie są w żaden sposób zobowiązane do korzystania z tradycyjnej drogi korespondencji.

– Systematyczne zmniejszanie się wolumenu przesyłek obserwujemy również w branży wydawniczej (z 5 proc. w 2021 roku do 3 proc. w 2022), którą szczególnie mocno dotknęły rynkowe perturbacje i postępująca cyfryzacja – podkreśla Janusz Konopka.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Technologie | Handel w niedzielę – pomogą nowoczesne rozwiązania?

Źródło: Speedmail