Początek roku szkolnego: 84 proc. rodziców obawia się, że przez inflację wydatki na naukę wzrosną; badanie Santander Consumer Bank

Początek roku szkolnego: 84 proc. rodziców obawia się, że przez inflację wydatki na naukę wzrosną; badanie Santander Consumer Bank
Źródło: Santander Consumer Bank
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak wynika z badania Santander Consumer Banku na rzecz raportu "Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji", już co szósty ankietowany rodzic wskazuje, że w ubiegłym roku miesięcznie edukacja jednego dziecka kosztowała go od 501 do 800 zł (17 proc.).

Biorąc to pod uwagę, nie ma się czemu dziwić, że rodzice obawiają się wzrostu tych wydatków w związku z postępującą drożyzną. Spodziewanymi wyższymi cenami produktów i usług związanych z edukacją dziecka przejmują się zarówno matki, jak i ojcowie (w obu wypadkach po ponad 80 proc. wskazań), mieszkańcy wsi i dużych miast powyżej 250 tys. osób jak Warszawa, Wrocław i Kraków (w obu przypadkach 91 proc.) i osoby z wyższym wykształceniem (94 proc.). Co ciekawe, gdy przychodzi do wynagrodzenia, wzrostem wydatków na edukację dzieci najbardziej martwią się najbogatsi rodzice zarabiający od 5 000 do 6 999 zł na rękę (92 proc.) oraz 7 000 zł netto i więcej (97 proc.).

Czytaj także: Początek roku szkolnego: jak bardzo inflacja uderzy po kieszeniach rodziców? Badanie Nationale-Nederlanden >>>

Rodzice ankietowani przez IBRiS na zlecenie naszego banku wskazywali, że najbardziej obawiają się wzrostu kosztów związanych z zakupem dodatkowych podręczników i zeszytów ćwiczeń (22 proc), kosztów zajęć pozalekcyjnych oraz przyborów szkolnych (w obu przypadkach 18 proc.).

– komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – W następnej kolejności znalazły się dojazdy dziecka do szkoły (12 proc.), a dalej koszty korepetycji (7 proc.). Inflacja, która według danych GUS w lipcu kształtowała się na poziomie ponad 15 proc. r/r sprawia, że rodzice z pewną dozą niepewności podchodzą do wydatków na edukację dzieci, zwłaszcza że przypadają one zaraz po kosztownym sezonie wakacyjnym.

Koszty wyprawki szkolnej rodzice pokryją z bieżących przychodów

Aż 58 proc. ankietowanych rodziców uczniów stwierdziło, że pokryje wydatki związane z wyprawką szkolną na rok 2022/23 z bieżących przychodów. Postąpią tak głównie osoby z najwyższymi dochodami – 73 proc. zarabiających między 4 000 a 4 999 zł netto i 81 proc. z dochodami w granicach 5 000 – 6 999 zł na rękę. W następnej kolejności 45 proc. chce wspomóc się środkami z programu 300+. Będą to głównie respondenci z dochodem poniżej 4 000 zł na rękę (56 proc. w grupie z zarobkami od 3 000 do 3 999 zł). 41 proc. ankietowanych rodziców chce pokryć wyprawkę z programu 500+. Są to głównie matki (48 proc.) oraz mieszkańcy wsi i małych miast (w obu wypadkach powyżej 40 proc.). 11 proc. badanych rodziców przyznało, że odkłada na wyprawkę szkolną z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, a 10 proc. że zrezygnuje z niektórych innych wydatków.

– W pokryciu kosztów wyprawki szkolnej mogą pomóc dopasowane produkty bankowe – dodaje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Postępująca inflacja sprawia, że często zastanawiamy się jak pokryć większe wydatki, zwłaszcza gdy są niezaplanowane, a zapominamy o możliwości wsparcia się bezpiecznymi i optymalnymi rozwiązaniami finansowymi, które można dostosować do swoich potrzeb i sytuacji życiowej. W Santander Consumer Banku mamy wiele takich produktów m.in. kartę ratalną Visa Comfort Plus ze stałą spłatą, internetowy limit odnawialny, równoratkę, czyli kredyt ze stałym oprocentowaniem i równą ratą bez względu na okoliczności. W obecnej sytuacji warto się nimi zainteresować i odciążyć swój domowy budżet. Pozostałe wydatki związane z przygotowaniem pokoju dziecka do nauki (zakup mebli, materiałów do remontu itp.) można również szybko i łatwo rozłożyć na wygodne w spłacie raty, kupując zarówno on-line, jak i w tradycyjnym sklepie.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

Źródło: Santander Consumer Bank / SCB