Play kupuje UPC Polska za 7 mld zł

Play kupuje UPC Polska za 7 mld zł
Fot. Play
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
P4, operator sieci Play, kupi od Liberty Global 100 proc. udziałów UPC Polska za 7 mld zł - podało P4.

Wartość akwizycji w gotówce podano bez uwzględnienia zadłużenia i gotówki przejmowanego podmiotu. Jak poinformowało P4, cena przejęcia oznacza mnożnikowi EBITDAaL za rok 2020 na poziomie 9,3 i około 7 z uwzględnieniem synergii przychodowych i kosztowych.

UPC Polska jest jednym z największych dostawców usług internetowych w Polsce

UPC Polska jest jednym z największych dostawców usług internetowych w Polsce, z dostępem do 3,7 mln gospodarstw domowych w technologii światłowodowej oraz 1,5 mln abonentów. W 2020 roku UPC Polska wypracowała 1,7 mld zł przychodów i 757 mln zł EBITDAaL.

Zakup UPC Polska wymaga zgód organów antymonopolowych

Zamknięcie transakcji planowane jest na pierwsze półrocze 2022 roku.

Grupa Iliad, właściciel P4, pod koniec lipca złożyła niewiążącą ofertę zakupu 100 proc. udziałów UPC Polska za 7,3 mld zł.

W 2020 roku Iliad przejął Play Communications, operatora sieci komórkowej Play, i wycofał akcje tej spółki z obrotu na GPW

Przyspieszenie inwestycji w sieci światłowodowe

Nabycie UPC przez Play wiąże się z chęcią przyspieszenia inwestycji w sieci światłowodowe oraz przyczynia się do realizacji wizji i ambicji spółki w zakresie inwestowania w najnowocześniejsze sieci, usługi mobilne oraz szerokopasmowe. Długofalowa ambicja Play zapewnienia łączności na terenie całego kraju, przyczyni się do cyfrowej transformacji polskiej gospodarki i przyniesie korzyści konsumentom indywidualnym oraz biznesowym, dzięki bardziej innowacyjnym i kompleksowym ofertom.

„Integracja Play i UPC Polska stworzy wyjątkową możliwość rozwoju Play na kolejnym etapie i cieszymy się na rozpoczęcie współpracy z zespołem UPC, aby wspólnie zrealizować nasze nowe ambicje. Play ma duże doświadczenie w odpowiadaniu na potrzeby swoich klientów. UPC Polska zbudowało bardzo silną platformę opartą na wysokich standardach jakości. Play i UPC połączą swoje siły, aby stworzyć silnego operatora konwergentnego w Polsce.” – powiedział Jean Marc Harion, Prezes Zarządu Play.

Nabycie UPC Polska odzwierciedla dążenie Play i iliad, aby inwestować w mobilne oraz szerokopasmowe sieci i usługi nowej generacji.

„Transakcja ta wiąże się z chęcią przyspieszenia inwestycji w sieć światłowodową i przyczynia się do realizacji długoterminowej ambicji rozwijania ogólnokrajowej łączności w Polsce. Liczymy, że nasze zaangażowanie wpłynie korzystnie na cyfrową transformację polskiej gospodarki i przyniesie korzyści dla konsumentów i przedsiębiorstw, również dzięki nowym kompleksowym ofertom. Z niecierpliwością czekamy na połączenie sił i powitanie pracowników UPC w rodzinie Play i iliad po uzyskaniu wymaganych zgód”- powiedział Thomas Reynaud, Prezes Zarządu Grupy iliad.

Analitycy: zakup UPC Polska przez Iliad nie powinien wywołać ostrej walki o udziały w rynku

Analitycy spodziewają się, że zakup UPC Polska przez Iliad, czyli właściciela Play, raczej nie doprowadzi do ostrej walki cenowej, która mogłaby uderzyć w wyniki Orange Polska lub Cyfrowego Polsatu.

Podtrzymujemy naszą wcześniejszą opinię, że Iliad raczej nie zdecyduje się na agresywne zwiększanie udziałów w rynku, biorąc pod uwagę m.in. wysoką penetrację w UPC na poziomie 42 proc. (klienci/zasięg).

„Ruch odbieramy jako negatywny dla T-Mobile (potencjalnie większa zależność od FTTH Orange, co z kolei zwiększa szansę na przyspieszenie tempa wzrostu liczby klientów hurtowych w OPL) oraz lekko negatywny dla Vectry, która obecnie współpracuje z Play. Z perspektywy CPS pojawia się co prawda silniejszy konkurent, drugi obok OPL w ofercie konwergentnej, ale jak wspominaliśmy nie zakładamy agresywnej walki o udziały w rynku, a raczej wykorzystanie synergii na istniejącej bazie klientów w miastach (vs. silna pozycja CPS w mniejszych miejscowościach, choć z kolei silniejszy konkurent dla Netii w miastach” – ocenia analityk Dominik Niszcz z Trigon DM.

„Ewentualna konwergentna oferta UPC i Play będzie oczywiście utrudniać ekspansję Orange w miastach, ale istotne będzie również, w jaki sposób Iliad zdecyduje się na silniejsze wyjście z ofertą poza duże miasta, tam gdzie UPC nie dysponuje pokryciem. Ewentualna rozbudowa sieci i dublowanie z istniejącą już siecią OPL byłoby negatywnym scenariuszem dla OPL, natomiast za bardziej prawdopodobny uznajemy po przejęciu UPC uzupełnienie oferty w ramach dostępu hurtowego do istniejącej infrastruktury, szczególnie, że Play ma mniej klientów na terenach słabiej pokrytych stacjonarną infrastrukturą wysokiej jakości. Zwracamy uwagę, że spodziewane synergie obejmują przede wszystkim koszty ogólne, koszty IT i sieci (30 mln euro rocznie), natomiast synergie przychodowe to głównie cross-selling z bardzo szerokim szacowanym przedziałem 10-30 mln euro rocznie” – dodał.

Źródło: Play, PAP BIZNES