Płatności bezgotówkowe, potrzebna edukacja seniorów

Płatności bezgotówkowe, potrzebna edukacja seniorów
Fot. FPB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bardzo podoba mi się inicjatywa ogłoszona w ramach tygodnia płatności bezgotówkowych realizowanego przez Warszawski Instytut Bankowości i Fundację Polska Bezgotówkowa, aby wiodącym hasłem tegorocznej edycji uczynić przybliżenie problematyki płatności bezgotówkowym naszym seniorom. Większe ubankowienie seniorów to droga do zmniejszenia ich wykluczenia finansowego Jest to sprawa co najmniej dwuaspektowa, w każdym jednak przypadku ważna społecznie i ekonomicznie. Zacznę od tej […]

Bardzo podoba mi się inicjatywa ogłoszona w ramach tygodnia płatności bezgotówkowych realizowanego przez Warszawski Instytut Bankowości i Fundację Polska Bezgotówkowa, aby wiodącym hasłem tegorocznej edycji uczynić przybliżenie problematyki płatności bezgotówkowym naszym seniorom.

Większe ubankowienie seniorów to droga do zmniejszenia ich wykluczenia finansowego

Jest to sprawa co najmniej dwuaspektowa, w każdym jednak przypadku ważna społecznie i ekonomicznie.

Zacznę od tej pierwszej czyli zmniejszania wykluczenia fiansowego, a prościej mówiąc zmniejszania utrudnień życia codziennego dla starszych generacji.

Ucyfrowienie naszego życia ekonomicznego, pomimo różnych jeszcze niedomagań, osiągnęło znaczny poziom. W niektórych obszarach wręcz dominujący.

Chodzi tu o bankowość, ogólnie, a płatności w szczególności. Ułatwia to bardzo realizację zakupów, płatności za czynsze, przesyłania pieniędzy w różnych celach i kierunkach.

Te udogodnienia  dostępne są dla tych, którzy umiejętnie poruszają się w świecie cyfrowym i, dodajmy, mają minimum sprzętu elektronicznego. To niestety nie jest dostępne dla starszych ludzi.

Powoduje to sytuację, że tam gdzie większość społeczeństwa korzysta z dobrodziejstw nowych technologii, seniorzy nie mają tego przywileju, a czasem nawet doświadczają dodatkowych utrudnień ( mniej oddziałów bankowych, kolejki na poczcie lub do bankomatów itp). 

Drugi aspekt to rozszerzanie bazy klientów dla banków i instytucji płatniczych.

Tzw. ubankowienie nowych grup społecznych, w tym przypadku starszej generacji, to rozszerzenie możliwości dla banków dla sprzedaży szerszej gamy produktów finansowych, a więc zwiększenia swoich przychodów biznesowych.

Myślę, że oba te aspekty są ze sobą ściśle związane, bowiem większe ubankowienie seniorów  to droga do zmniejszenia ich wykluczenia finansowego.