PKO BP wspiera polskie start-upy

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Znamy zwycięzców wspieranego przez PKO Bank Polski programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum Poland skierowanego do technologicznych startupów 
W gronie zwycięzców znaleźli się: Poltreg, Poltiss, Scubaphone, XTPL, Hussartech 
PKO Bank Polski prowadzi i wspiera szereg działań zmierzających do wzrostu poziomu innowacyjności krajowej gospodarki

Poznaliśmy zwycięzców skierowanego do technologicznych startupów programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum Poland, którego Partnerem Głównym jest PKO Bank Polski. Pięć najlepszych zespołów w czerwcu wyjedzie do Stanów Zjednoczonych na finałowy etap akceleracji, odbywający się na prestiżowym Massachusetts Institute of Technology.

Wyjazd na MIT umożliwi wyselekcjonowanym w ramach programu start-upom pozyskanie nowej wiedzy i doświadczeń oraz kontakt z amerykańskimi naukowcami i przedstawicielami firm zainteresowanymi obszarem technologii, którą rozwijają. W gronie zwycięzców znaleźli się:

  1. Poltreg – zespół opracował nowatorską metodę leczenia cukrzycy typu 1. Preparat można stosować w chorobach lub ich stadiach, dla których współcześnie nie istnieją inne sposoby leczenia lub są one nieskuteczne, 

  2. Poltiss – zespół opracował technologię nowoczesnych wstrzykiwalnych biomateriałów polimerowych w szczególności do zastosowań medycznych w rekonstrukcji i regeneracji tkanek miękkich, 

  3. Scubaphone – autorzy prostego taniego podwodnego komunikatora dla płetwonurków, który pozwala na swobodne porozumiewanie się na dystansie 20 metrów pomiędzy nurkami bez użycia jakiejkolwiek elektroniki,
  4. XTPL – twórcy przezroczystych folii przewodzących napięcie elektryczne, dzięki którym m.in. poprawi się jakość obrazu na wyświetlaczach LCD przy jednoczesnym zmniejszeniu poboru energii, 

  5. Hussartech – firma stworzyła i opatentowała nanocząstki działające antybakteriologicznie (HybriCaps), które można stosować w różnych materiałach w takich sektorach jak medycyna czy przemysł odzieżowy.

Do programu akceleracyjnego MITEF Poland, który wystartował na przełomie 2015 i 2016 roku, zgłaszać się mogły zarówno istniejące, młode polskie firmy z branży technologicznej, jak i zespoły, które dopiero miały pomysł na nowy biznes. Zakwalifikowane do programu start-upy miały m.in. możliwość wzięcia udziału w warsztatach pomagających stworzyć lub zweryfikować ich model biznesowy, nauczyć się przeprowadzenia prezentacji dla inwestorów, a także na bieżąco korzystać ze wsparcia międzynarodowego zespołu mentorów i doświadczonych ekspertów.

PKO Bank Polski nie od dziś wspiera pomysły młodych firm, których głównym kapitałem jest innowacyjność oferowanych rozwiązań i nieszablonowy sposób myślenia. W grudniu ubiegłego roku był też współorganizatorem D-RAFT Corporate Demo Day „FinTech & Mobile”, podczas którego młodzi przedsiębiorcy i przedstawiciele wielkich korporacji mogli wzajemnie czerpać ze swoich doświadczeń.

PKO zaangażowany w budowę cyfrowego państwa
Wsparcie Banku dla innowacyjnych rozwiązań poprawiających codzienne życie milionów Polaków przejawia się również poprzez zaangażowanie w budowę cyfrowego państwa. Jako pierwsza instytucja finansowa włączył się w realizację programu Rodzina 500 Plus. Spośród 500 tys. wniosków w ramach programu złożonych drogą elektroniczną około 30 proc. zostało przesłanych za pośrednictwem serwisów bankowości internetowej PKO.

Bank udostępnił również swoim klientom możliwość korzystania z e-usług Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej PKO możliwe jest założenie profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Za jej pośrednictwem można m.in. sprawdzić stan konta w ZUS, wysokość składek, kwotę środków przekazanych do OFE, skorzystać z kalkulatora emerytalnego obliczającego prognozowaną emeryturę czy sprawdzić informacje o zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego członkach rodziny. Osoba ubezpieczona ma też dostęp do informacji o zasiłkach wypłaconych przez pracodawcę.

Z kolei pracodawcy mają wgląd do danych osób zgłoszonych przez siebie do ubezpieczeń, deklaracji wpłat. Mogą również składać wnioski dotyczące rozliczeń oraz otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu. Osoby pobierające świadczenie sprawdzą informacje o wysokości emerytury, renty, lub wypłacanych przez ZUS zasiłków czy formularza PIT.

Bank wdraża innowacje zewnętrzne i wewnętrzne
PKO Bank Polski jest też otwarty na wdrażanie we własnych systemach nieszablonowych rozwiązań proponowanych przez młodych naukowców i przedsiębiorców. Świadczą o tym liczne innowacyjne projekty polegające zarówno na wspieraniu rozwoju technologii opracowywanych przez inne podmioty, jak i efektywne rozwijanie własnych innowacji.

Wśród tych pierwszych można m.in. wymienić rozpoczęcie współpracy z Politechniką Gdańską nad kompleksowym rozwiązaniem biometrycznym. Jego celem jest stworzenie systemu identyfikowania i uwierzytelniania klientów na podstawie m.in. układu naczyń krwionośnych dłoni, kształtu twarzy i głosu, bez potrzeby używania haseł i kodów PIN w codziennym korzystaniu z usług bankowych.

Czołowym przykładem własnej innowacji jest natomiast aplikacja IKO i zbudowany w oparciu o nią – wraz z innymi wiodącymi krajowymi bankami – system płatności mobilnych BLIK. Obecnie z IKO korzysta już blisko 600 tys. osób, które wykonały przy jej pomocy ponad 7,5 mln transakcji. Sukces IKO i BLIKA przekroczył już granice Polski. W ubiegłym roku projekt „Od IKO do BLIKA” zdobył prestiżową nagrodę EFMA w kategorii najlepsza innowacja w płatnościach na świecie.

Dominik Modrzejewski