Opinnie: Trzecia odsłona kryzysu

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Najpierw obwieszczono nam kryzys globalnych finansów. Potem - gospodarek w poszczególnych krajach. Tu skala załamania była, podobnie jak w przypadku banków, bardzo zróżnicowana, chociaż trudno by doszukać się jakiejś w tym regularności czy proporcjonalności. Przykładem chociażby poziom kryzysu gospodarczego u naszych najbliższych sąsiadów - Litwy, Łotwy czy Ukrainy.

Marek Urbaniak

Teraz słychać już głosy o wychodzeniu z zapaści ekonomicznej, już podobno wieje optymizmem, a mimo to wyraźnie nadchodzi trzecia odsłona tego kryzysu. Tym razem chodzi o dramatyczną bezradność ekonomistów w interpretowaniu najnowszych doświadczeń. Najbardziej spektakularnym przejawem tego zjawiska jest odbywająca się właśnie bezpardonowa dyskusja pomiędzy koryfeuszami nauk ekonomicznych na amerykańskich uniwersytetach. Swego rodzaju sygnałem do tej nietypowej wojny był artykuł ubiegłorocznego laureata Nagrody Nobla Paula Krugmana. Ten specjalista od nowej geografii ekonomicznej, czyli teorii wyjaśniającej m.in. zjawisko globalizacji, opublikował w swoim stałym felietonie na łamach „New York Timesa” tekst dotyczący kryzysu, ale tym razem kryzysu ekonomii oraz oskarżenie pod adresem swoich kolegów za uganianie się za urokliwymi modelami matematycznymi i iluzjami typu: rynek się nigdy nie myli.

Na reakcje nie trzeba było długo czekać, zwłaszcza z twierdzy monetarystów, czyli University of Chicago. Autor burzy szybko stał się więc przedstawicielem „prostackiego keynesizmu”, a nawet więcej – takim ekonomistą, który nic nie rozumie. W sukurs Krugmanowi przyszedł natomiast teoretyk i praktyk gospodarczy, czyli J. Bradford Delong, profesor ekonomii i historii gospodarczej na University of Berkeley, który w administracji prezydenta Billa Clintona pełnił funkcję podsekretarza ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI