Opinnie: Efektywność- a co to znaczy?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

urbaniak.marek.05.a.100xDobrym przywilejem profesorów jest możliwość zadawania nawet najbardziej obrazoburczych pytań bez ponoszenia takich czy innych konsekwencji. Jakiś czas temu właśnie z takiej prerogatywy skorzystał wybitny polski fizyk prof. Łukasz Turski podczas kolejnej tury debaty nad Polską 2015.

Marek Urbaniak

Smaczek pytania podnosił fakt, że zadane zostało w obecności elity polskiej bankowości. A pytanie było tyleż niewinne, co zaskakujące. Profesor z charakterystyczną dla siebie swadą rzucił jakby od niechcenia – a co to w ogóle znaczy efektywność, bo ja nie rozumiem tego pojęcia. Jak zwykle w takich razach zaległa lekko krępująca cisza. Bo niby jak zareagować na takie dictum. Podać profesorowi banalny wzór, że trzeba podzielić uzyskany rezultat, np. liczbę nowych klientów, i podzielić przez koszty przeprowadzonej kampanii reklamowej. Przecież takie liczenie jakże dalekie jest od przyzwoitej analizy tego zjawiska.

Skąd bowiem pewność, że nowi klienci pojawili się akurat pod wpływem właśnie tej kampanii. A poza tym czy nie jest to mylenie efektu podejmowanych działań z efektywnością, czyli z analizą ciągu świadomie kreowanych zdarzeń z zastosowaniem jakiegoś elementu zmienności, który sygnalizowałby zależność uzyskanego efektu od wielkości dawki tej zmiennej? Dlatego nie bez powodu wielu autorów raczej posługuje się pojęciem efektu danych działań niż efektywnością. A niektórzy, jak np. autorzy jednej z podstawowych prac dotyczącej marketingu (L. Garbarski, I. Rutkowski,W. Wrzosek – Marketing) w ogóle nie analizują zjawiska efektywności.

Trochę inaczej ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI