Opinie: Czy zmiana struktury organizacyjnej może podnieść efektywność banków spółdzielczych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2015.10.foto.040.a.267xPrawie od pięciu lat środowisko banków spółdzielczych emocjonuje się wdrożeniem dyrektyw CRR i CRD IV. Z tego powodu miały miejsca setki spotkań, w których wzięły udział prawdopodobnie tysiące osób. Czas, który został przeznaczony na spotkania, można liczyć w setki tysięcy osobogodzin. Koszt uczestnictwa w tych spotkaniach, przygotowania do nich jak również koszt kolejnych spotkań wynikających z tych wcześniejszych to zapewne grube dziesiątki milionów złotych.

Tomasz Mironczuk

Co z tego wynika po pięciu latach? Ano tyle, że wymogi regulacyjne i tak trzeba spełnić i jest to konieczne, aby móc wykazywać, że zarówno bezpieczeństwo kapitałowe, jak również płynnościowe sektor banków spółdzielczych gwarantuje klientom i regulatorom. Wiele osób uważa, że zmiany organizacyjne w sektorze banków spółdzielczych polegające na uruchomieniu systemu ochrony instytucjonalnej (IPS) są największą rewolucją, ale także największym wyzwaniem, jakie dotyka sektor. Jest w tym wiele prawdy… Ale…

Nie można zapominać, że tzw. IPS nie załatwi bankom spółdzielczym wiele więcej poza wzmocnieniem kapitałowym, jak również poprawą zarządzania płynnością. Implikacją wprowadzenia IPS będzie zapewne wytworzenie realnych więzów kapitałowych i poprawa płynności – tak, aby z jednej strony banki mogły z tych kapitałów skorzystać jak i lepiej alokować płynność. Jest to warunek konieczny do funkcjonowania w sektorze bankowym. Nie jest to jednak warunek wystarczający. Przebudowa organizacji bankowości spółdzielczej musi wychodzić znacznie dalej niż IPS.

IPS sam z siebie nie sprawi, że klienci będą chcieli korzystać z usług banków spółdzielczych i nie gwarantuje przychodów, aby banki miały z czego się utrzymać. Czas, aby niezależnie od zmian organizacyjnych związanych z IPS środowisko banków spółdzielczych zaczęło dyskutować o wzmocnieniu biznesowym. W publikacjach banków spółdzielczych i zrzeszeń często spotyka się dużo samozadowolenia związanego z tym, jak ten sektor prężnie się rozwija. Jednakże, gdy spojrzymy na liczby, to od wielu lat aktywa banków spółdzielczych stanowią 6-7% sektora bankowego ogółem. Obiektywnie rzecz biorąc, udział – jak również trend – nie pozwala na stwierdzenie, że banki spółdzielcze osiągają jakiś spektakularny sukces.

Próbując znaleźć dane o tym, jakie są liczbowe mierniki sukcesu banków spółdzielczych, nie spotkałem się z informacjami, które to obrazują. Można zastanawiać się, czy spółdzielcy zbierają te informacje? Jeżeli tak, to dlaczego ich nie ujawniają? A może nie zbierają i nie jest to monitorowane?

Jakie liczby determinowałyby sukces banków spółdzielczych?

W mojej ocenie, aby prosto stwierdzić, czy sukces banków spółdzielczych jest potwierdzony przez klientów warto, śledzić chociażby dwa parametry: (1) rozpoznawalność i wartość marki „bank spółdzielczy” oraz (2) ilość transakcji wykonywanych przez klientów banków spółdzielczych.

Tomasz Mironczuk
Manager z ponad 20-letnim doświadczeniem w bankowości. Sprawował funkcje prezesa zarządu Banku Polskiej Spółdzielczości oraz Banku Gospodarstwa Krajowego. Był wiceprezesem zarządu PKO Banku Polskiego. Może pochwalić się szczególnymi osiągnięciami w zakresie gospodarki pieniężnej i w obszarze rynków pieniężnych, instrumentów pochodnych i rynków kapitałowych. Jest absolwentem Central European University w Pradze.

Oczywiście każdy ekspert może dać swój przepis na sukces. Na bazie moich dotychczasowych doświadczeń, związanych z bankowością spółdzielczą, przedstawię mój punkt widzenia.

Wprowadzenie zarządzania marką w firmach o scentralizowanej strukturze właścicielskiej jest znacznie prostsze – to dominujący właściciel decyduje, jak proces zarządzania marką powinien wyglądać. Bankowość spółdzielcza działa jak federacja. Nie ma ośrodka, który decyduje o zarządzaniu marką w bankowości spółdzielczej. Używanie marki „bank spół...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI