Nowoczesny Bank Spółdzielczy | ZUI Novum | Automatyzacja procesów w bankach to droga do zwiększania przewagi konkurencyjnej

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | ZUI Novum | Automatyzacja procesów w bankach to droga do zwiększania przewagi konkurencyjnej
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bankowość i szeroko pojęte finanse to obszary, w których technologie mają kluczowe znaczenie. Postępująca digitalizacja całego sektora spółdzielczego nabiera rozpędu. Sięganie po nowoczesne narzędzia obsługi klienta oraz automatyzację procesów back i front office staje się wyznacznikiem rozwoju oraz konkurencyjności na rynku.

Coraz nowocześniejsze usługi oferowane konsumentom produktów bankowych, podnoszenie user experience i oszczędności w obsłudze procesów to powody, dla których warto zatrzymać się przy temacie automatyzacji nieco dłużej.

Optymalizacja procesów biznesowych – od pomysłu i potrzeby do realizacji

Procesy odpowiednie do automatyzacji charakteryzują się powtarzalnością, opierają się na schemacie działania, wymagając jednocześnie przetwarzania dużych ilości danych. Wiele z takich działań znajduje się w obszarze księgowości, czynności administracyjnych oraz związanych z obsługą klientów. Jednym z pierwszych banków korzystających z systemu informatyczno-księgowego Novum Bank Enterprise, który zautomatyzował procesy księgowe, był Bank Spółdzielczy w Nakle nad Notecią. Automatyzacja cyklicznych procesów umożliwiła pełną kontrolę każdego etapu oraz dostosowanie go do potrzeb banku.

System pozwolił usprawnić procesy księgowe, w tym automatyczne zamykanie i otwieranie dnia operacyjnego; obsługę aplikacji umożliwiającej księgowanie plików sesji rozliczeniowych; obsługę scenariuszy spłat rat kredytowych, należności i prowizji czy generowanie plików systemu teleinformatycznej izby rozliczeniowej (STIR). Zaimplementowanie harmonogramu zadań znacznie odciąża pracowników i wpływa na usprawnienie organizacji pracy całego banku. Ponadto zastosowanie procesów automatyzacji, przy równoczesnym wprowadzeniu odpowiednich mechanizmów kontrolnych, istotnie wpływa na ograniczenie ryzyka operacyjnego.

Kolejnym przykładem automatyzacji procesów jest wdrożenie autorskiego rozwiązania scoringu kredytowego przez Bank Spółdzielczy w Wysokiem Mazowieckiem. Opracowany przez bank system oceny klientów dostosowany jest do warunków lokalnego terenu działania, odpowiada potrzebom instytucji i jej klientów.

Z potrzeby dostosowania się do rynku i usprawnienia procesu obiegu dokumentów narodziły się konkretne pomysły na realizację. System obsługi zadań i dokumentów Novum EOD oraz scoring kredytowy umożliwiły zautomatyzowanie wielu działań w banku, nie tylko sprzedażowych, ale i kontrolnych, związanych z planowaniem i administrowaniem pracy. Bank wprowadził dużo zautomatyzowanych procesów udzielania i monitoringu kredytów, otwierania oraz obsługi rachunków dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych – poczynając od zarządzania dokumentacją i kontrolą wewnętrzną, aż do weryfikacji wartości nieruchomości. Umożliwiło to ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK