Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Banki Spółdzielcze a MŚP | Inflacja boleśnie doświadcza polski small biznes

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Dwucyfrowa inflacja to trudny czas nie tylko dla gospodarstw domowych. Rosnące ceny energii oraz podstawowych towarów i usług, w tym finansowych, stanowią poważne wyzwanie dla sektora gospodarki realnej, zwłaszcza w segmencie small biznesu, który z coraz większym niepokojem spogląda w przyszłość. To szczególne wyzwanie dla lokalnego sektora bankowego, będącego jednym z głównych dostawców finansowania dla MŚP.

Tak złych nastrojów wśród drobnych przedsiębiorców nie było od lat – potwierdza najnowsza edycja „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”. Analizy, będące podstawą dla tego opracowania, przeprowadziła Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wiosną ub.r., zanim jeszcze inflacja przybrała obecne rozmiary, niemniej już wówczas – zarówno w ocenie aktualnej sytuacji, jak i w prognozach na kolejne kwartały- dominował pesymizm. Aż 69% ankietowanych podmiotów oceniło koniunkturę jako gorszą aniżeli rok wcześniej, przy czym najmniejsze przedsiębiorstwa wystawiały zdecydowanie gorsze notowania niż firmy duże czy nawet średnie.

Nie najlepiej prezentowały się również prognozy na przyszłość – zdaniem 37% respondentów kolejne okresy powinny upłynąć pod znakiem znaczącego pogorszenia sytuacji, co się skądinąd zmaterializowało. Tym samym odsetek pesymistów wzrósł o 9 pkt. proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym i aż o ok. 25 pkt. proc. wobec odczytu za lata 2017-2019, poprzedzające falę zjawisk o charakterze kryzysowym. Również i w tym przypadku największymi sceptykami okazali się mikroprzedsiębiorcy. Ankietowani nieco lepiej postrzegali sytuację we własnej branży, jednak i w tym przypadku aż 2/3 odpowiedzi jednoznacznie sugerowało, iż zbliżają się ciężkie czasy.

Tylko 6% MŚP nie ma zaległości płatniczych

Wśród największych obaw, jakie spędzały z oczu sen rodzimym przedsiębiorcom, dominowały i w dalszym ciągu dominują te odnośnie utraty płynności finansowej. W ankiecie PARP aż 35% badanych wskazało ten czynnik jako główny, przy czym ponad połowa wskazań zakładała utratę klientów. Na kolejnych pozycjach znalazły się inne przesłanki, jak konsekwencje wycofywanych wiosną ub.r. obostrzeń covidowych, ograniczenia spowodowane inwazją Rosji na Ukrainę czy wreszcie rosnące koszty spłat kredytów i pożyczek.

Najgorsze miało dopiero nadejść, wraz z kolejnymi odczytami inflacji i decyzjami Rady Polityki Pieniężnej. To właśnie inflacja stanowi dla polskiego small biznesu szczególnie poważne wyzwanie – z analiz, przeprowadzonych pod koniec ub.r. przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor, wynika, iż problem ten jako najważniejszy postrzega 56,2% firm. Na drugim miejscu znalazły się rosnące ceny materiałów i energii (44,4% wskazań), a więc także czynnik ściśle powiązany z inflacją. Efektem jest nie tylko zawieszenie planowanych inwestycji czy renegocjacja umów z kontrahentami (18% odpowiedzi), ale przede wszystkim powszechne opóź...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK