Nowa wiceprezes Związku Banków Polskich o edukacji finansowej i obrocie bezgotówkowym

Nowa wiceprezes Związku Banków Polskich o edukacji finansowej i obrocie bezgotówkowym
Agnieszka Wachnicka,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O upowszechnianiu płatności bezgotówkowych rozmawialiśmy z Agnieszką Wachnicką tuż po jej wyborze na stanowisko wiceprezesa Związki Banków Polskich.

Zdaniem Agnieszki Wachnickiej Polska jest liderem wśród państw Unii Europejskiej pod względem obrotu bezgotówkowego między innymi dlatego, że Polacy chętnie korzystają z płatności bezgotówkowych, szczególnie zbliżeniowych.

W ostatnim czasie rozwijają się płatności typu BNPL. W jej opinii banki stoją przed szeregiem wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem. Płatności bezgotówkowe są bezpieczne jednak ich bezpieczeństwo musi być stale monitorowane.

Jak zauważa warunkiem dalszego upowszechniania płatności bezgotówkowych jest edukacja klientów banków dotycząca bezpieczeństwa transakcji. Chodzi o to aby wiedzieli jak bezpiecznie dokonywać operacji w obrocie bezgotówkowym tak aby nie narażać się na cyberataki.

Blik i Polska Bezgotówkowa

Wiceprezes ZBP podkreśliła znaczenie programu Fundacji Polska Bezgotówkowa dla rozwoju obrotu bezgotówkowego w naszym kraju. Dzięki programowi znacząco wzrosło „nasycenie polskiego rynku terminalami płatniczymi.”  Należy wspierać Fundację w jej działaniach aby w każdym sklepie były możliwie płatności bezgotówkowe.

W jej opinii fenomenem jest też aplikacja BLIK, która świetnie się rozwija i wychodzi także poza Polską.

„Polacy pokochali płatności Blikiem, szczególnie w internecie. Należy dążyć do tego aby tego typu rozwiązania miały sprzyjający klimat w Polsce, aby mogły być z sukcesem wdrażane i rozwijane” – powiedziała Agnieszka Wachnicka.

Wiceprezes ZBP podkreśliła, że nasze społeczeństwo już mocno przekonane do korzystania z płatności bezgotówkowych, szczególnie dotyczy to młodego pokolenia, które dzisiaj wkracza w świat cyfrowy i „jak się mówi – młodzież się rodzi ze smartfonem w ręku”.

Jednak jej zdaniem konieczna jest dalsza praca edukacyjna z najstarszymi pokoleniami, bo starsi Polacy mogą mieć obawy co do tego jak bezpiecznie korzystać z instrumentów płatniczych.

„Nieprzypadkowo wspomniałam o edukacji finansowej ponieważ jest to obszar jeszcze niezagospodarowany systemowo, wciąż brakuje pomysłu na to w jaki sposób skutecznie edukować polskich konsumentów żeby świadomie i bezpiecznie korzystali z instrumentów płatniczych” – powiedziała Agnieszka Wachnicka.

Źródło: BANK.pl