New Bond Street trzecią najdroższą ulicą handlową świata

New Bond Street trzecią najdroższą ulicą handlową świata
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield Main Streets Across the World (Główne ulice handlowe świata) wynika, że wskutek dynamicznego wzrostu czynszów New Bond Street w Londynie została trzecią najdroższą ulicą handlową świata, a nowojorska Górna Piąta Aleja i dzielnica Causeway Bay w Hongkongu ponownie zajęły pierwsze i drugie miejsce w globalnym rankingu.

Warszawski Nowy Świat został sklasyfikowany na 38. miejscu. #C&W

Tegoroczny 29. raport przedstawia ranking 451 najdroższych ulic handlowych świata w 68 krajach w oparciu o dane własne firmy Cushman & Wakefield dotyczące wysokości czynszów za najlepsze powierzchnie handlowe.

Najdroższą ulicą handlową świata jest nadal Górna Piąta Aleja w Nowym Jorku, gdzie średni roczny czynsz za metr kwadratowy powierzchni wynosi 28 262 euro. Drugie miejsce w rankingu ponownie zajęła hongkońska dzielnica Causeway Bay pomimo spadku czynszów o 4,7% do 25 673 euro za m kw. rocznie.

W tegorocznym rankingu na trzecie miejsce awansowała londyńska New Bond Street, gdzie czynsze wzrosły od ubiegłego roku o ponad jedną trzecią (w walucie lokalnej) do 16 200 za m kw. rocznie. Wzrost ten w porównaniu z innymi lokalizacjami świata świadczy o bogatej ofercie handlowej Londynu i silnym popycie na najbardziej atrakcyjną powierzchnię handlową w dzielnicy West End.

Z czynszami na poziomie 13 500 euro za m kw. rocznie (wzrost o 12,5%) Via Montenapoleone w Mediolanie zajęła czwarte miejsce w globalnym zestawieniu, natomiast paryskie Pola Elizejskie, gdzie średni czynsz wynosi 13 255 euro za m kw. rocznie i nie zmienił się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, spadły na piątą pozycję.

Darren Yates, autor raportu i dyrektor działu badań rynku handlowego w regionie EMEA, Cushman & Wakefield, powiedział: „Pomimo napływających z mediów wielu negatywnych informacji globalny rynek handlowy nadal dynamicznie się rozwija, odpowiadając na zmiany technologiczne i demograficzne na całym świecie. Najbardziej prestiżowe lokalizacje, takie jak Górna Piąta Aleja w Nowym Jorku, Causeway Bay w Hongkongu i londyńska New Bond Street, cieszą się największym zainteresowaniem międzynarodowych marek dążących do zapewnienia klientom nowych i ciekawych atrakcji. Najbardziej innowacyjne sieci handlowe łączą platformy sprzedaży w sieci z zakupami w sklepach stacjonarnych, tworząc dla klientów wielokanałową formę dystrybucji, czyli tzw. omnichannel, ale profil i lokalizacja odgrywają bardzo ważną rolę w segmencie premium”.

Region EMEA

Główne szlaki komunikacyjne Londynu należą do najbardziej pożądanych i najdroższych ulic świata, o czym świadczy wzrost czynszów o 37,5% do 16 200 euro za m kw. rocznie przy New Bond Street, która zajęła trzecie miejsce w globalnym zestawieniu. Jednym z bezpośrednich skutków referendum w sprawie brexitu było zahamowanie aktywności na londyńskim rynku najmu, ale z początkiem 2017 roku odnotowano wzrost liczby zawieranych transakcji.

Popyt na lokale przy prestiżowych paryskich ulicach takich jak Pola Elizejskie, Avenue Montaigne i Rue Saint Honoré utrzymał się na wysokim poziomie pomimo niepewności politycznej w okresie poprzedzającym wybory parlamentarne we Francji. Najbardziej atrakcyjne lokalizacje handlowe w Paryżu zyskały dzięki wzrostowi liczby klientów krajowych i zagranicznych oraz dynamicznemu ożywieniu turystyki międzynarodowej w 2017 roku.

We Włoszech czynsze przy głównych ulicach handlowych pozostały w minionym roku w zasadzie na stabilnym poziomie. Nieznaczne wzrosty odnotowano jedynie w większych miastach, które przyciągają wielu turystów. Czynsze wzrosły najbardziej za powierzchnie przy niektórych ulicach handlowych Mediolanu, Turynu i Florencji.

W Polsce korzystne wskaźniki ekonomiczne, w tym stopniowo malejące bezrobocie i wzrost wydatków na konsumpcję, przyczyniły się w istotnym stopniu do rozwoju sektora handlowego. Jednak wskutek oddawania do użytku kolejnych centrów handlowych rośnie konkurencja na rynku, co powoduje presję zniżkową na czynsze w niektórych rejonach, a w szczególności w lokalizacjach drugorzędnych. W Warszawie w trzecim kwartale 2017 roku otwarta została Galeria Północna, w której swoje punkty otworzyły sieci handlowe nastawione na rynek masowy i operatorzy gastronomiczni.

Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Pomimo wyzwań i niepewności europejski rynek handlowy nadal się rozwija i wysoka dynamika utrzyma się również w 2018 roku. Połowa z 10 najdroższych ulic handlowych świata znajduje się w Europie, co świadczy o silnym popycie. Najbardziej atrakcyjne lokalizacje przyciągają najbardziej innowacyjne marki premium, a do wzrostu czynszów w niektórych miastach przyczynia się duża liczba turystów. Dotyczy to Wielkiej Brytanii, gdzie tańszy funt wpłynął na znaczny wzrost liczby odwiedzających ten kraj, a londyński rynek handlowy nadal dynamicznie się rozwija pomimo zamieszania związanego z brexitem. Z kolei wzrost czynszów Mediolanie, Turynie i we Florencji potwierdza znaczenie Włoch na mapie handlowej świata”.

Ameryka Północna i Południowa

Najwyższe w świecie czynsze wywoławcze za wynajmowaną i podnajmowaną powierzchnię handlową nadal obowiązują przy Górnej Piątej Alei w Nowym Jorku (ulice od 49. do 60.) i pozostały na ubiegłorocznym poziomie 28 262 euro za m kw. rocznie. Z kolei spadek czynszów i wzrost dostępnej powierzchni odnotowano na niektórych podrynkach Manhattanu, m.in. w okolicach SoHo, Times Square i Meatpacking District.

Z kolei w największych miastach Ameryki Łacińskiej powstają kolejne obiekty handlowe wysokiej jakości z myślą o szybko rosnącej klasie średniej. Czynsze przy głównych ulicach handlowych stolicy Meksyku wzrosły do czerwca 2017 roku do 998 euro za m kw. rocznie, przede wszystkim za sprawą stabilnego tempa rozwoju gospodarczego kraju.

Azja i Pacyfik

Causeway Bay w Hongkongu jest nadal drugą najdroższą lokalizacją świata, aczkolwiek czynsze przy głównych ulicach handlowych spadły w ciągu roku o ok. 5% w wyniku gwałtownego zmniejszenia się liczby osób przyjeżdżających z Chin kontynentalnych. Wskutek tego wiele sieci handlowych, zwłaszcza z segmentu marek z wyższej półki, postępuje obecnie z większą ostrożnością.

Rynek handlowy w Chinach kontynentalnych nadal ewoluuje, gdyż coraz więcej wymagających i świadomych marek konsumentów poszukuje nowych i innowacyjnych ofert. Z czynszami wynoszącymi 4498 euro za m kw. rocznie Wangfujing w Pekinie znalazła się na 11. miejscu najdroższych ulic handlowych świata. Rynek handlu internetowego w Pekinie rozwija się w wyjątkowo szybkim tempie – wartość sprzedaży online stanowi obecnie ok. 18% łącznych obrotów. Mimo to wraz z ukończeniem w 2018 roku kolejnych inwestycji w dzielnicach Fengtai i Tong Zhou na rynek trafi 1,15 mln m kw. nowej powierzchni handlowej.

Cushman & Wakefield