Networking i programy rozwojowe, czyli elementy niezbędne kobietom w biznesie

Networking i programy rozwojowe, czyli elementy niezbędne kobietom w biznesie
Fot. stock.adobe.com/elnariz
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pewność siebie, odwaga w wyrażaniu potrzeb, networking i programy rozwojowe, organizowane przez pracodawców to elementy, których najbardziej brakuje do pełnego równouprawnienia kobiet w biznesie. Brak wiary w siebie i wyrażania własnych potrzeb to główne bariery wewnętrzne w aktywizacji według odpowiednio 49% i 53% respondentek raportu "Kobiety w finansach" powstałego we współpracy Antal, CFA Society Poland oraz Banku BPH.

Cztery elementy niezbędne kobietom w biznesie #rynekpracownika #rynekpracy #firmy

– Największy wpływ na wyrównywanie szans obu płci w firmach mają świadomy i aktywny networking kobiet – wzajemne wsparcie i mentoring, strategiczna decyzja o działaniach wyrównujących dysproporcje na stanowiskach zarządczych, zachęcanie kobiet do podejmowania takich stanowisk oraz warsztaty pogłębiające pewność siebie, asertywność i umiejętność negocjacji. Organizacje, które chcą w dużo większym stopniu korzystać z potencjału biznesowego kobiet powinny zająć się także procedurami umożliwiającymi łatwiejsze łączenie kariery zawodowej z życiem rodzinnym, np. umożliwiać pracę zdalną, czy dodatkowy urlop w wyjątkowych sytuacjach – mówi Dagmara Moczarska, Senior Consultant w Antal.

Szkolenia i wzajemne wsparcie

Brak wiary w siebie i odwagi w wyrażaniu potrzeb to bariery w rozwoju żeńskiej części pracowników wskazywane przez największą liczbę respondentów badania. Jednym ze sposobów z powodzeniem stosowanym m.in. w Banku BPH jest aktywne zachęcanie kobiet do udziału w programach, które przygotowują je do pełnienia ról menadżerskich, uczą pewności siebie i formułowania własnych potrzeb.

– Badania pokazują, iż firmy, w których kobiety mają większy udział w podejmowaniu kluczowych decyzji, osiągają lepsze wyniki biznesowe. Pracodawcy, którzy dostrzegają w tym okazję do poprawy własnych rezultatów mogą wiele ułatwić ambitnym kobietom, jeśli będą świadomie i z inicjatywą podchodzić do wyrównywania szans w firmie. Powinni aktywnie zapraszać do korzystania z pojawiających się możliwości rozwoju, np. obejmowania nowych ról, także tych wykraczających poza główny zakres zadań, budować długofalowe plany przekazywania kluczowych obowiązków w organizacji, zawierających działania rozwojowe na poziomie organizacyjnym i indywidualnym. W naszym Banku kluczowy był rozwój organizacji GE Women’s Network, która zrzesza kobiety zatrudnione we wszystkich biznesach należących do korporacji General Electric na całym świecie i dba o rozwój ich kompetencji z obszaru zarządzania. Wszystkie działania miały duże wsparcie naszego zarządu, dzięki czemu efekty były jeszcze lepsze – mówi Agnieszka Bukowska, dyrektor zarządzająca zasobami ludzkimi w Banku BPH S.A.

Kobiety oczekują szkoleń

Kobiety w biznesie uważają, że spotkania tematyczne i specjalne szkolenia dadzą im największe wsparcie zawodowe i tego oczekują od pracodawców – wynika z raportu „Kobiety w finansach”. Oba elementy zostały ocenione na 3,8 w skali ważności od 1-5. Oczekiwane są także programy rozwojowe, np. takie jak w Banku BPH, oraz mentoring – czyli wszelkie formy nauki od kobiet na wyższych stanowiskach czy z większym doświadczeniem – te elementy uzyskały odpowiednio 3,6 i 3,5 na skali.

– Mentoring to obecnie jedna z najskuteczniejszych metod pozwalających odkryć w sobie potencjał i wzmocnić poczucie własnej wartości. Dlatego kobiety – poza wsparciem formalnym i organizacyjnym po stronie pracodawcy – powinny poszukiwać inicjatyw, które wpływających na silniejszą reprezentację kobiet, zwłaszcza jeżeli mówimy o branży finansowej. CFA Institute od wielu lat promuje tę formę aktywności, zachęcając kobiety, którym udało się zaistnieć w instytucjach finansowych, by z własnej inicjatywy stały się ambasadorkami polityki diversity na lokalnych rynkach – wyjaśnia Monika Grabek, Executive Director CFA Society Poland.

Źródło: Antal