Nauka i Edukacja Ekonomiczna | VII Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości | Poziom wiedzy ekonomicznej Polaków determinuje kondycję gospodarczą państwa

Nauka i Edukacja Ekonomiczna | VII Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości | Poziom wiedzy ekonomicznej Polaków determinuje kondycję gospodarczą państwa
Debata na temat klientów sektora bankowego, od lewej: Krzysztof Berenda – dziennikarz RMF FM, Maciej Brzozowski – wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego SA, dr Mariusz Cholewa – prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej, Wojciech Rybak – członek zarządu Banku Millennium SA, Leszek Skiba – prezes zarządu Banku Pekao SA.
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tegoroczny, siódmy już Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, był bodaj najważniejszym wydarzeniem w Polsce poświęconym edukacji finansowej. Wystąpienia przedstawicieli najwyższych władz państwowych, ciekawe debaty i rozmowy z ekspertami sektora finansowego, świata nauki, wiele strategicznych wniosków – tak w skrócie można podsumować wydarzenie przygotowane przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW.

Próby podważania podstawowych praw ekonomii czy wzajemnych stosunków zobowiązaniowych mogą poważnie osłabiać zdolność do wychodzenia ze spowolnienia gospodarczego – stwierdził ­Michał ­Polak, wiceprezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, podczas inauguracji Kongresu. Wskazał, iż najskuteczniejszą odpowiedzią na tego rodzaju niepokojące trendy może być holistyczna i dopasowana do realiów i potrzeb współczesnej gospodarki edukacja finansowa, bazująca na praktycznych doświadczeniach sektora finansowego.

Świadomość, iż poziom wiedzy ekonomicznej Polaków determinuje kondycję gospodarczą państwa, jest coraz silniej zakorzeniona w środowiskach rządzących. – Większa świadomość umożliwia na co dzień podejmowanie racjonalnych decyzji finansowych, co jest szczególnie istotne w świecie, w którym pojawia się coraz więcej ryzyk, chociażby tych związanych z cyberbezpieczeństwem. KEFiP w znaczący sposób przyczynia się także do budowy bezpieczeństwa – podkreśliła w swym wystąpieniu Magdalena Rzeczkowska, minister finansów. Zwróciła uwagę, iż Kongres daje szansę na wymianę doświadczeń pomiędzy ludźmi, którym edukacja finansowa, w tym w dziedzinie przedsiębiorczości, leży szczególnie na sercu.

Rafał Mikusiński, zastępca przewodniczącego KNF, zwrócił uwagę na szczególną rolę instytucji finansowych w budowie postaw Polaków w sferze ekonomii i finansów. – Istotne jest dopasowanie komunikacji, dobór odpowiednich narzędzi do adresatów, w tym wypadku młodych ludzi. Dbanie o to, by dzieci i młodzież od najmłodszych lat zyskiwały świadomość finansową i stopniowo rozwijały wiedzę, umiejętności, a także kształtowały postawy i zachowania niezbędne do podejmowania racjonalnych decyzji – zaznaczył reprezentant nadzoru.

Potrzeba kształtowania kompetencji ekonomicznych dostrzegana jest też w resorcie edukacji i nauki. – Zarówno wiedza o tym, jak funkcjonuje gospodarka, jak i umiejętność zarządzania własnym budżetem to kompetencje, które powinno się zdobywać na etapie edukacji szkolnej – nadmieniła Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech – Szef Centrum GovTech, pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej. Listy do uczestników wydarzenia wystosowali także Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezes Narodowego Banku Polskiego.

Edukacja ekonomiczna to zadanie dla wszystkich środowisk

Koordynacja działań w obszarze kształcenia finansowego leży w kompetencjach Rady Edukacji Finansowej. Jej przewodnicząca, Renata Oszast, zapewniła, iż tegoroczna zmiana przepisów pozwoli na poprawę efektywności, zaś nowa Strategia Edukacji Finansowej, nad którą trwają prace, ma na celu włączenie jak najwięcej środowisk w inicjatywy umożliwiające rozwój kompetencji finansowych Polaków.

O nowych instrumentach edukacyjnych mówił również Waldemar Zbytek, prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości. – Rozpoczęcie procesu wdrażania KSEF i nowego przedmiotu „Biznes i zarządzanie” są krokami milowymi w edukacji ekonomicznej, a współpraca całego grona instytucji to fundament skutecznego wdrożenia nowych programów edukacyjnych. Gdy następuje zjednoczenie wokół wspólnych wartości i celów, zwykli ludzie osiągają niezwykłe rezultaty – stwierdził prezes WIB. I dodał, iż partnerami Instytutu w obszarze edukacji ekonomicznej jest około tysiąc podmiotów i 5 tys. szkół w całym kraju.

Ożywienie działań na rzecz zwiększenia skuteczności edukacji finansowej to dobra wiadomość, zwłaszcza w obliczu coraz bardziej nieprzewidywalnego otoczenia makroekonomicznego. Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i jego profesor dr hab. Stanisław Mazur, wskazał, iż współczesny człowiek musi cechować się zdolnością adaptacji do tak rewolucyjnych zmian, jak upowszechnianie sztucznej inteligencji, także proces kształcenia ekonomicznego musi mieć charakter dynamiczny. Nie jest to zadanie łatwe, bowiem, jak wskazał rektor UEK, sami edukatorzy też muszą uczyć się coraz to nowych realiów. Dotyczy to także instytucji finansowych, które, jak zapewniał Krzysztof Pietraszkiewicz, były  prezes Związku Banków Polskich, stanowią część dobra wspólnego. – Powinniśmy uczyć tego, że za określonymi decyzjami kryje się także odpowiedzialność instytucji uczestniczących w procesach gospodarczych. Musimy także brać pod uwagę ryzyka polityczne – powiedział.

Każdy powinien rozumieć produkt, który nabywa

Dynamiczne zmiany otoczenia makroekonomicznego nie omijają relacji pomiędzy bankami a ich klientami. Kwestie te były przedmiotem pierwszej debaty tegorocznego Kongresu. Maciej Brzozowski, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego, zwrócił uwagę, iż kryzysy lat minionych w jakimś stopniu uodporniły Polaków na sytuacje nadzwyczajne, dlatego pomimo obecnej niestabilności nie obserwujemy niepożądanych zachowań w rodzaju masowych wypłat środków z banków. To również zasługa skutecznego systemu gwarantowania depozytów, o którym wspomniał Leszek Skiba, prezes zarządu Banku Pekao SA. Także i na innych rynkach, np. amerykańskim czy szwajcarskim, nie odnotowano w ostatnim czasie problemów związanych ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK