Nauka i Edukacja Ekonomiczna | Raport WIB i ZBP | „Cyberbezpieczny portfel”

Nauka i Edukacja Ekonomiczna | Raport WIB i ZBP | „Cyberbezpieczny portfel”
Źródło: ZBP, WIB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polacy od lat postrzegają banki jako liderów w obszarze cyberbezpieczeństwa, a 55% badanych uważa, że stosują one najwyższe standardy i raczej czują się spokojni o bezpieczeństwo swoich oszczędności. Dla 2/3 Polaków korzystanie z usług bankowych i załatwianie spraw urzędowych tylko przez internet to codzienność.

To główne wnioski z najnowszej edycji Raportu „Cyberbezpieczny portfel”, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości oraz Związek Banków Polskich.

Kilka liczb z cyberprzestrzeni

Dane z raportu pokazują, że korzystanie z usług bankowych i załatwianie spraw urzędowych tylko przez internet to dla zdecydowanej większości Polaków codzienność – tak deklaruje już ponad 2/3 z nas. Jednocześnie taka sama ilość respondentów wskazuje, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo finansowych usług elektronicznych ponosi bank. Ponad połowa badanych deklaruje, że posiada zainstalowane i aktualne oprogramowanie antywirusowe na telefonie komórkowym, a ok. 44% stosuje kod PIN jako rodzaj zabezpieczenia/blokady ekranu w swoim telefonie.

Transakcje bankowe przez internet lub płatności bezgotówkowe przy użyciu telefonu czy smartwatcha też przestały być nowinką, co jednocześnie sprawia, że mnożą się wyzwania związane z ochroną danych i bezpieczeństwem w sieci. Coraz chętniej do internetu przenosimy także zakupy. Najczęściej tylko tam kupujemy: odzież (34%), sprzęt elektroniczny (23%), a także produkty spożywcze i posiłki na zamówienie (10%). Jak wspomniano, nieco ponad 2/3 Polaków, mając styczność z urzędami i swoim bankiem, najczęściej korzysta z ich usług wyłącznie online. Ciekawostką jest to, że odsetek osób korzystających z usług bankowych przez internet jest najniższy w grupie wiekowej 18–24 (60%), a najwyższy (75%) w grupie respondentów po 65. roku życia.

W zakresie cyberbezpieczeństwa jako liderów Polacy niezmiennie postrzegają sektor bankowy, natomiast w gronie branż, których nie darzą szczególnym zaufaniem prym wiodą media społecznościowe – tylko 5% ankietowanych uznało je za liderów zaufania w zakresie cyberbezpieczeństwa – oraz sklepy internetowe – 6%.

Banki – w oczach swoich klientów – nie ustępują na krok szybkiemu tempu digitalizacji i skutecznie odpowiadają na cyberwyzwania współczesności. Postrzegając jako dobry swój poziom cyberbezpieczeństwa w bankowości, konsumenci w znacznej części nie są skłonni dodatkowo płacić za wzrost poziomu zabezpieczeń (41% respondentów).

Zagrożenia w cyberprzestrzeni

Stosunek do cyberprzestrzeni i stosowanie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo w sieci nie zawsze idą ze sobą w parze. Mimo większej aktywności online w dobie pandemii co drugi z nas wskazuje (według badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2022” przeprowadzonego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Ban­kowości i Giełdy Papierów Wartościowych), że największy niedobór wiedzy odczuwa w obszarze cyberbezpie­czeństwa.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK