Narzędzia IT jak garnitur – czyli rozwiązania szyte na miarę

Narzędzia IT jak garnitur – czyli rozwiązania szyte na miarę
Fot. stock.adobe.com/barameefotolia
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Co łączy wybór garnituru z wyborem rozwiązania IT dla firmy? Ta sama wątpliwość, czy to najlepsza dostępna opcja. Czy spełni moje potrzeby i czy nie okaże się po jednym użyciu, że do niczego się nie nadaje? - piszą Agnieszka Kruszyna i Jacek Dymczak z firmy VSoft.

Agnieszka Kruszyna,Jacek Dymczak: Analiza biznesowa to etap-fundament każdego wdrożenia #IT #VSoft

Jeśli wybierze się zły garnitur, to można próbować go przerabiać, a w najgorszym wypadku zawiśnie w szafie na wiele lat lub trafi do kogoś innego. Sytuacja jest zdecydowanie bardziej skomplikowana, jeśli mówimy o wyborze rozwiązania informatycznego dla firmy.

Czym jest analiza biznesowa?

Do pewnego momentu firmy są w stanie poszukiwać rozwiązań na własną rękę. Kiedy dochodzi do wyboru kilku potencjalnych dostawców, zaczynają się schody – porównanie potrzeb i możliwości systemów odbywa się już przy udziale dwóch stron, przy pomocy analizy biznesowej. Czym ona dokładnie jest?

Odpowiedzi na to pytanie można szukać na przykład w materiałach przygotowujących do egzaminu REQB. Zgodnie z definicją analiza biznesowa to dyscyplina dostarczająca zestawu działań, narzędzi i metod mających na celu ustalenie potrzeb, zagadnień i celów biznesowych danej organizacji, a następnie określenie odpowiedniego rozwiązania pozwalającego spełnić te potrzeby i rozwiązać dane problemy. Ale co to znaczy?

Analiza biznesowa to w pierwszej kolejności identyfikacja potrzeb klienta. Składa się ona nie tylko z zebrania wymagań biznesowych, ale obejmuje również modelowanie i optymalizację procesów biznesowych zachodzących w organizacji klienta.

 

Poznać klienta

Analityk musi dobrze poznać sposób działania klienta, aby móc zidentyfikować miejsca/obszary, w których coś nie działa lub coś można (a nawet należy) poprawić. Ważne jest zidentyfikowanie wszystkich zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi procesami lub ich elementami, odkrycie tzw. białych plam i nieciągłości.

Aby wdrożenie systemu informatycznego przyniosło wymierne korzyści, nie może być jedynie przeniesieniem do aplikacji 1:1 czynności dotychczas wykonywanych ręcznie, na piechotę lub przy pomocy wielu mniejszych narzędzi.

Automatyzacja pracy wiąże się na ogół ze zmianami sposobu jej wykonywania, dlatego analityk nie tylko projektuje rozwiązania software, ale również pomaga optymalizować biznes poprzez przeprojektowanie zachodzących w organizacji klienta procesów biznesowych. Należy pamiętać, że klient nie zamawia software’u, tylko rozwiązanie konkretnego problemu biznesowego.

Aplikacja łatwa w obsłudze

W kolejnych krokach analiza biznesowa koncentruje się na zaprojektowaniu docelowego rozwiązania, przygotowaniu modelu danych czy opracowaniu „twarzy” aplikacji, czyli projektu UI/UX. Rozwiązanie to ma usprawniać pracę, dlatego musi działać wydajnie, dostarczać pożądanych funkcjonalności i informacji.

Wisienką na torcie jest takie zaprojektowanie aplikacji, aby była ona nie tylko funkcjonalna, ale również jak najbardziej ergonomiczna, przyjazna dla użytkownika, intuicyjna i łatwa w codziennej obsłudze. Aby użytkownik biznesowy mógł z niej swobodnie i prawidłowo korzystać bez konieczności wcześniejszego przyswojenia skomplikowanej i wielotomowej instrukcji obsługi.

Analiza biznesowa to etap-fundament każdego wdrożenia IT. To od jej przebiegu zależy powodzenie całego projektu, dlatego warto poświęcić na nią czas i zadbać o prawidłowe przekazanie niezbędnej wiedzy. Przy wyborze dostawcy rozwiązań IT z pewnością dobrze jest mieć pewność, że proces analizy zostanie poprowadzony odpowiedzialnie, profesjonalnie i z pełnym zaangażowaniem.

Agnieszka Kruszyna, analityk VSoft

Jacek Dymczak, dyrektor rozwoju obszaru ubezpieczeń VSoft

Źródło: VSoft