Nadspodziewanie dobry wynik ubezpieczycieli ze sprzedaży OC w 2021 roku

Nadspodziewanie dobry wynik ubezpieczycieli ze sprzedaży OC w 2021 roku
Fot. stock.adobe.com / tang90246
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Komisja Nadzoru Finansowego niedawno opublikowała roczne wyniki finansowe ubezpieczycieli. Warto przyjrzeć się informacjom na temat zysku technicznego ze sprzedaży OC w 2021 roku.

Eksperci i analitycy rynkowi już od dłuższego czasu zwracają uwagę na fakt, że ubezpieczyciele sprzedający polisy komunikacyjne będą znajdowali się pod coraz większą presją inflacyjną. Prezes KNF niedawno zasugerował, że zakłady ubezpieczeń będą musiały podnieść składki OC i AC ‒ między innymi w odpowiedzi na wzrost wartości pojedynczej szkody.

W 2021 roku sprzedaż obowiązkowego OC wygenerowała dla ubezpieczycieli zysk techniczny na poziomie 0,58 mld zł

Tymczasem najnowsze dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że na sprzedaży najważniejszych w Polsce polis komunikacyjnych OC ubezpieczyciele zarobili więcej niż przed rokiem. Dla aleBank.pl eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, czy taki wynik dotyczący komunikacyjnego OC należy postrzegać jako zaskakujący.

Czytaj także: Wojna i ubezpieczenia ‒ co warto wiedzieć?

Już piąty rok z rzędu sprzedaż OC zamknęła się „na plusie”

Po wstępnym sprawdzeniu danych nadzoru finansowego widzimy, że w 2021 roku sprzedaż obowiązkowego OC wygenerowała dla ubezpieczycieli zysk techniczny na poziomie 0,58 mld zł.

Był to zatem wynik nieco lepszy niż ten z 2020 roku (0,52 mld zł).

W ramach porównania warto podać analogiczne wyniki techniczne na sprzedaży komunikacyjnego OC, które dotyczą poprzednich lat. Wyglądały one następująco:

2006 r. – zysk 0,20 mld zł

2007 r.           – strata 0,14 mld zł

2008 r.           – strata 0,70 mld zł

2009 r.           – strata 0,95 mld zł

2010 r.           – strata 0,90 mld zł

2011 r.            – strata 0,64 mld zł

2012 r.           – strata 0,43 mld zł

2013 r.           – strata 0,26 mld zł

2014 r.           – strata 0,79 mld zł

2015 r.           – strata 1,11 mld zł

2016 r.           – strata 1,09 mld zł

2017 r. – zysk 0,38 mld zł

2018 r. – zysk 0,44 mld zł

2019 r. – zysk 0,90 mld zł

Po podsumowaniu wieloletnich danych KNF i PIU dotyczących zyskowności OC widzimy, że wynikom z 2020 i 2021 roku daleko do rekordu odnotowanego w 2019 roku.

‒ Co ważniejsze, piąty rok z rzędu zakończył się wyraźnym zyskiem technicznym ze sprzedaży OC dla kierowców. Nadzór finansowy na pewno będzie chciał utrzymać tę tendencję ‒ mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czytaj także: Kto ma szanse na tańszą polisę OC?

Spadek sumy odszkodowań z OC pomógł ubezpieczycielom

Poniższa tabela bazująca na danych KNF pomaga odpowiedzieć na pytanie o przyczyny nadspodziewanie dobrego wyniku technicznego ubezpieczycieli ze sprzedaży OC.

Można zauważyć, że w porównaniu do 2020 roku spadek zebranej składki (-0,31 mld zł) był mniejszy niż ujemna zmiana wartości odszkodowań i zadośćuczynień (-0,41 mld zł).

Ostatnie dane na temat zysku technicznego ze sprzedaży OC nie zmieniają negatywnych dla ubezpieczycieli prognoz dotyczących 2022 roku

Spadek przychodów z lokat netto (-0,16 mld zł) został natomiast skompensowany przez mniejsze koszty działalności ubezpieczeniowej i pozostałe koszty techniczne na udziale własnym (łączny spadek o 0,16 mld zł).

‒ Pozostałe czynniki wpływające na ubiegłoroczny wynik techniczny ze sprzedaży OC nie miały już dużego znaczenia ‒ komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Prognozy zysków na bieżący rok są już mniej optymistyczne

Ostatnie dane na temat zysku technicznego ze sprzedaży OC nie zmieniają negatywnych dla ubezpieczycieli prognoz dotyczących 2022 roku. W tym kontekście chodzi nie tylko o rekordowy poziom inflacji.

Spadek zagrożenia pandemicznego, który zwiększy mobilność Polaków może skutkować wzrostem liczby wypadków

Warto również zwrócić uwagę na nowe rekomendacje KNF, które prawdopodobnie już od połowy bieżącego roku zwiększą koszty likwidacji szkód komunikacyjnych.

‒ Oczywiście, wyniki techniczne ubezpieczycieli zareagują na tę zmianę z pewnym opóźnieniem, które było widoczne również w danych za 2021 rok ‒ przypuszcza Andrzej Prajsnar.

Nowym i negatywnym dla zyskowności polis OC czynnikiem będzie wzrost zatłoczenia dróg spowodowany pojawieniem się samochodów kierowanych przez ukraińskich uchodźców. Takie osoby przynajmniej na początku mogą cechować się większym ryzykiem spowodowania wypadku.

Ważniejszą kwestią wydaje się jednak spadek zagrożenia pandemicznego, który zwiększy mobilność Polaków i może skutkować wzrostem liczby wypadków (zwłaszcza w sezonie letnim).

Dane UFG wskazują na niepokojący wzrost liczby zgłoszonych szkód majątkowych z OC w drugiej połowie minionego roku.

‒ Bieżący rok prawdopodobnie przyniesie powrót statystyk wypadkowości do poziomu bliskiego średniej z kilku ostatnich lat ‒ podsumowuje Paweł Kuczyński.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: aleBank.pl