Mniej zapłacimy za przejazd tramwajem lub autobusem?

Mniej zapłacimy za przejazd tramwajem lub autobusem?
fot. Andrzej Bozecki, mat. prasowy VISA
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W Inkubatorze Innowacji Visa w Warszawie zaprezentowano rozwiązanie, które ułatwi życie pasażerom korzystającym z usług publicznego transportu miejskiego i jednocześnie przyniesie wielomilionowe oszczędności samorządom lokalnym

#JakubKiwior: Ważne jest, by nowoczesne i bezpieczne płatności bezgotówkowe były możliwe do zrealizowania w codziennych sytuacjach, takich jak przejazd autobusem czy samochodem @VISA_PL @bezgotowkowa

Koszty zarządzania transportem publicznym w polskich miastach wynoszą rocznie kilka lub nawet kilkanaście procent budżetu danego samorządu. W sumie z publicznych usług transportowych w naszych miastach skorzystało w 2017 roku 4 mld pasażerów – mówiła Elżbieta Burliga, Business Development Director w First Data Polska  podczas prezentacji  w Inkubatorze Innowacji Visa w Warszawie.

Tak wysoki udział wydatków na transport w budżetach miast skłania je do poszukiwania rozwiązań, które przyniosą oszczędności i jednocześnie usprawnią usługi transportowe.

Łódź królikiem doświadczalnym

Rozwiązanie zaprezentowane w inkubatorze VISY zostało opracowane dla samorządu w Łodzi. Z przeprowadzonych badań wynikało, że w tym mieście z biletów jednorazowych korzysta 70 procent pasażerów. Jednak 65 procent przychodów miasta ze sprzedaży biletów pochodzi od osób kupujących bilety okresowe – mimo, że tych osób jest mniej.

Przebadano obie grupy pasażerów. Osoby kupujące bilety okresowe narzekały na  skomplikowany proces kupowania i przedłużania biletu, co wiąże się z koniecznością odwiedzenia punktu obsługi klienta. Plastikowa karta będąca biletem okresowym też stwarza problemy. Bardzo często pasażerowie zapominają o noszeniu jej przy sobie.

Osoby kupujące bilety jednorazowe także narzekają na sposób kupowania biletu komunikacji miejskiej. Uważają, że taryfy przewozowe nie są jasne. Pasażerowie często nie mają pewności czy kupili właściwy bilet i są przekonani, że płacą zbyt dużo w stosunku do przejechanej trasy.

Obie grupy korzystają z tradycyjnego kanału dystrybucji biletów, nadal płacą głównie gotówką – zauważyła Elżbieta Burliga.

Biletu już nie zapomnisz

Mamy pomysł, który rozwiązuje problemy obu grup pasażerów – mówił Mateusz Gemra, Innovation Consultant w firmie Innovatika. Zaproponowane rozwiązanie to bilet w telefonie komórkowym pasażera.

Dla osób korzystających z biletów okresowych stworzono taryfę bez limitu, która zastępuje bilet miesięczny. Jak mówi Mateusz Gemra, każdy z nas ma praktycznie przez cały czas telefon komórkowy przy sobie. To zwalnia pasażera z pamiętania o bilecie. Jednocześnie płatność za bilet jest pobierana automatycznie z rachunku bankowego lub konta karty kredytowej klienta.

Na trzy dni przed upływem terminu ważności biletu do posiadacza telefonu przychodzi odpowiednie powiadomienie. Można wtedy zrezygnować z biletu. Jeśli nie pasażer nie rezygnuje to ważność biletu przedłuża się automatycznie i płatność za bilet też jest pobrana automatycznie.

Pasażerowie korzystający  okazjonalnie z transportu publicznego też mają odpowiednią aplikację  w telefonie. Przed wejściem do tramwaju lub autobusu telefon łączy się po przez bluetooth z infrastrukturą pojazdu.  System mierzy czas obecności  pasażera w pojeździe i pobiera automatyczną opłatę,  za faktyczną liczbę przejechanych przystanków. Pasażerowie są pewni, że nie przepłacają za zakupione bilety.

10 mln złotych oszczędności

Wszystko to za jednym kliknięciem w naszym telefonie – sprawiedliwie, szybko i bardzo prosto – podkreśla Mateusz Gemra.

Rozwiązanie to może dać Łodzi oko 10 mln złotych oszczędności  w skali roku – twierdzi ekspert   Innovatiki.  Jednocześnie dodaje, że w kanale mobilnym jest w tej chwili kupowanych mniej niż 1 procent biletów komunikacji miejskiej w tym mieście. Opłaty gotówkowe za bilety to rocznie 85 mln złotych.  Wprowadzenie prezentowanej aplikacji radykalnie zmieniłoby system dystrybucji biletów MPK w Łodzi i znacznie zwiększyłoby obrót bezgotówkowy.

Rozwiązanie będzie pilotażowo rozwijane w Łodzi w przyszłym roku co pozwoli na zweryfikowanie przyjętych założeń.

Aplikacja dla wszystkich zainteresowanych miast

Kolejne rozwiązanie opracowane przez zespół Inkubatora Innowacji Visa pokazuje, jak mogą wyglądać parkingi przyszłości. Koncepcja inteligentnych parkingów opracowana została na przykładzie stref płatnego parkowania w Krakowie.

Jakub Kiwior, dyrektor generalny Visa w Polsce i na Węgrzech, podsumowując działania Inkubatora Innowacji Visa, powiedział: Polacy są otwarci na innowacje, a Polska jest liderem na rynku płatności zbliżeniowych w Europie. Dlatego ważne jest, by nowoczesne i bezpieczne płatności bezgotówkowe były możliwe do zrealizowania w codziennych sytuacjach, takich jak przejazd autobusem czy samochodem.

Przedstawiciele Inkubatora Innowacji Visa zapowiadają, że wypracowane przez nich narzędzia mogą zostać udostępnione wszystkim zainteresowanym podmiotom.